Sony misleidt bewust met reclamecampagne downloaddienst Connect Sony misleidt bewust met reclamecampagne downloaddienst Connect

Marketing Manager: “We willen de mensen prikkelen”

Sony misleidt bewust met reclamecampagne downloaddienst Connect

Marketing Manager: “We willen de mensen prikkelen”

Sony/BMG heeft 7.000 posters in Nederland opgehangen waarin ze aankondigt concerten te organiseren van Westlife, Britney Spears en Within Temptation. De voorverkoop zou op 13 december beginnen op connect.com. Niet waar. Op het adres is sinds maandag de gelijknamige downloadshop van Sony te vinden. Waarom deze campagne? Marketing Manager Fenno de Boer: “We willen de mensen prikkelen.”

Marketing Manager: “We willen de mensen prikkelen”

De tijd dat je het nieuws haalde wanneer je een downloadservice begon, lijkt voorbij. Nederland heeft er in het afgelopen jaar al tientallen services bij gekregen. Sony weet dat ook en lanceert haar dienst Connect daarom met een gewaagde reclamecampagne. Door heel het land hangen 7.000 posters die suggereren dat Sony/BMG concerten organiseert van Britney Spears, Westlife en Within Temptation. Kaarten zouden vanaf 13 december verkrijgbaar zijn via de website van Connect. Wie de website bezoekt, komt echter bedrogen uit. Van de desbetreffende artiesten zijn geen kaarten te koop, wel downloads. “We willen de mensen prikkelen, de misleiding is dus bewust”, zegt marketing manager Fenno de Boer. “Als je de Engelstalige poster letterlijk vertaalt, betekent het dat wij live gaan met deze artiesten.” In dagbladen stond maandag bovendien een opvallende advertentie: een grote, zwarte pagina met de tekst ‘de zwarte bladzijde voor de platenindustrie’. Een heel opmerkelijke slogan voor een samenwerking van één van ’s werelds grootste platenmaatschappijen. De Boer: “Connect zou maandagavond gelanceerd worden, we wilden op de dag zelf echter al de discussie losmaken. Met de campagne willen we aangeven dat we op een andere manier met muziek omgaan.” Volgens De Boer heeft de campagne zijn doel bereikt. Hij schat dat er enkele tientallen mensen geïnformeerd hebben naar de kaartverkoop na het bezoeken van de site. In januari start Sony een reclamecampagne die minder dubbelzinnig is.

Nu op 3voor12