LABEL PROFIEL: Tocado Records

Van DIY tot DIT

Onlangs vierde het Rotterdamse punklabel Tocado Records haar vijfde verjaardag. Muzikaal is er in die tijd wel het een en ander veranderd, maar de mentaliteit waarmee het label aan de weg timmert is nog steeds dezelfde. Hoewel het beestje wel een andere naam heeft gekregen; Do It Yourself werd Do It Together.

Van DIY tot DIT

Het Rotterdamse punklabel Tocado Records was een feit met de uitgave van de eerste Heel Erg Punk CD in 1997. Zeventien locale punkbands speelden in Nighttown voor een publiek dat met het entree-geld de live-opnames van diezelfde bands mogelijk maakte. Met de opbrengsten van het entreegeld van de Heel Erg Punk CD releaseparty werden vervolgens de eerste Tocado releases gefinancierd. Volgens hetzelfde principe werden in de loop der jaren steeds weer nieuwe albums op het label uitgebracht. Inmiddels heeft het onlangs in vijf sublabels opgesplitste Tocado Records 25 titels uitgebracht en 21 bands in de catalogus staan. Op deze plek wordt de Tocado Records-inhoud samengebracht die 3voor12 rijk is. Dit is de plaats die verwijst naar alle Tocado Records-artiesten met een eigen pagina in 3voor12 waar tekst, beeld en geluid worden gebundeld. Plus: vijf vragen aan Tocado Records mede-oprichter Leen Steen Wat maakt Tocado Records uniek? Dat Tocado records een DIY label is maakt ons niet uniek, want daar zijn er wereldwijd duizenden van. Wel hebben we met het concept van Heel erg Punk iets gedaan wat volgens ons nog nooit eerder vertoont is; onze eerste verzamel cd (Heel erg Punk 1) kwam tot stand zonder dat wij van tevoren ook maar een cent op zak hadden. Bovendien hebben we de betrokken bands nooit laten betalen om met cd’s mee te doen of ze gedwongen een aantal cd’s af te nemen. Verder zijn er volgens mij ook geen andere labels waar bands die DIY hun cd uitbrengen terecht kunnen om hun release te laten distribueren en promoten, zoals dat bij ons het geval is. Wanneer is een release van Tocado Records een succes? Tot nu toe waren we al tevreden als een release binnen een half jaar break even komt. Inmiddels willen we de lat wel wat hoger gaan leggen. Het belangrijkste wat de betrokken band met een cd wil bereiken is meer optredens krijgen. Als dat lukt is de release dus een succes. Maar dat gebeurd niet eerder dan dat wij en de band er tevreden over zijn. Over de productie, het artwork maar ook de promotie van het ding. En het is natuurlijk extra leuk als een cd een goede recensie krijgt en we daardoor weer nieuwe contacten kunnen leggen. Op welke release zijn jullie het meest trots? Dat is moeilijk te zeggen omdat het een beetje voelt alsof je tussen je kinderen moet kiezen. Ik was wel apetrots op de eerste Heel erg Punk cd omdat ons plannetje had gewerkt. Op het moment ben ik zeer in m’n nopjes met de 5 Jaar Tocado cd omdat die een goed beeld geeft van wat we allemaal van plan zijn met de nieuwe sublabels die we opgericht hebben. Het is een echte mindblower; je wordt van het ene uiterste in het andere geworpen en ik vindt alle nummers op die cd weergaloos. Wat verbindt jullie releases? Dat de opbrengsten van de Heel Erg Punk verzamelaars de releases van de andere albums financieren. Verder zij het altijd bands die net even anders zijn dan de gemiddelde (punk)band. Bands die nieuwe grenzen verkennen. DIY is overal, zo zeg je zelf. Hoe onderscheid je je als label op dit gebied. En hoe punk is Tocado Records nog? Tocado is een breed verband van een man of 20 bij elkaar. Dat is wel wat anders dan een door één persoon vanaf een zolderkamertje gerund labeltje. Daarom noemen we Tocado tegenwoordig een DIT-label. Dat staat voor Do It Together; elkaar helpen in plaats van allemaal een eigen eilandje vormen van waaruit je elkaar weer moet bevechten voor de nodige aandacht. Dat betekent ook dat je bijna automatisch moet kiezen voor diversiteit, want bijna iedereen heeft andere ideeën. Zeker bij ons. Vandaar ook de vijf sublabels. En wat betreft het punkgehalte van Tocado Records; we hebben hier een heel ruime opvatting van het begrip punk. Punk is voor ons vooral je eigen ding doen en niet meelopen met domme trends