Sneakers, sigaretten en popmuziek

Nederlandse bands over integriteit en sponsoring

Gesponsord wordt er overal en dus ook binnen de Nederlandse muziekscène. Van Marlboro Flashback tot spelen op een Pepsi podium. En dan is er nog die gymschoen die alle sterren past. “Dat verhaal van sponsoring en integriteit is een beetje ouderwets.”

Nederlandse bands over integriteit en sponsoring

Sponsoring is, net als het tekenen bij een major, vaak een gevoelige kwestie bij bands die zichzelf tot het alternatieve circuit rekenen. ‘Sell-out’ en ‘integriteit’ zijn termen die, in ieder geval door de fans, in dit verband al snel van stal worden gehaald. Hoewel. Korn draagt vol overtuiging Puma en brengt zijn cd’s uit bij Sony. Toch lijkt deze band niet echt aan street credibility te hebben ingeboet. Ook Nederlandse bands kunnen en willen hun band best aan een merk verbinden. Muzikant zijn is nu eenmaal geen vetpot, en dan helpen alle beetjes. Remi van Green Lizard (gesponsord door Converse): “Mensen denken altijd dat je veel geld verdient als je een beetje bekend bent, maar dat is niet zo. Sponsoring is dan heel belangrijk. Omdat ik gratis schoenen krijg hoef ik die niet te kopen en kan ik mijn geld aan brood uitgeven.” Nu is Converse als het om muzieksponsoring gaat een algemeen geaccepteerd merk. Deze multinational -want dat is het natuurlijk- heeft net als Vans een cool image dat met jeugd, muziek en skaten in verband wordt gebracht. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met een deelname aan Marlboro Flashbacks, een evenement dat in verband met de op handen zijnde wet op tabaksreclame momenteel met zijn een na laatste aflevering bezig is. Deze organisatie krijgt zijn geld, in ieder geval voor een gedeelte, van sigarettenfabrikant Philip Morris. Toch een iets minder ‘cool’ bedrijf. Remi (Green Lizard deed een flashback naar Nirvana): “Voor mij zijn dat twee verschillende dingen. Wij speelden voor de organisatie van Marlboro Flashbacks, niet voor Marlboro zelf. En we vonden het gewoon leuk om te doen. Het werd wel goed betaald, maar veel meer dan twee maanden huur van de oefenruimte was het niet.” Caesar, dat eveneens door Converse gesponsord wordt, deed een flashback naar ‘the sound of Motown’. Zich welbewust van de tabaksconnectie is er destijds wel over wel of niet meedoen gepraat. Roald: “Maar het is gewoon erg leuk en leerzaam om te doen. Een flashback heeft bovendien een goede balans tussen creativiteit en professionalisme. Het is intussen ook wel een instituut op zich geworden. En we hebben er, met de reguliere optredens erbij, een jaar lang van kunnen leven.” Converse is cool en de Marlboro Flashbacks gewoon leuk om te doen. Principes lijken niet echt een rol te spelen in de afweging de band wel of niet aan een merk te verbinden. Imago des te meer. Remi: “Maar dan bedoel ik wel míjn imago. Zou ik het product zelf óók kopen. Ik skate ook nog steeds en Converse heeft altijd een goede band en skate reputatie gehad.” Ook Roald vindt identificatie met het merk voorop staan. “Converse is hét sneakers merk. Daar liepen we al mee. Bovendien wordt het gerund door mensen met feeling, geen commerciële honden. Croky-chips zou ik echter weer niet zo snel doen. Maar als ik gratis bij Shell zou kunnen tanken…. Volgens mij is dat verhaal van sponsoring en integriteit ook een beetje ouderwets.”