ADE discussieert over de toekomst van dance

Thom Silverman: Het is wachten op iets nieuws

De panelbijeenkomst over de toekomst van dancemuziek tijdens het zesde Amsterdam Dance Event zou verheldering moeten geven. Maar uiteindelijk werden er meer vragen gesteld dan antwoorden gegeven.

Thom Silverman: Het is wachten op iets nieuws

Op het ADE was niet alleen ruimte voor alles wat net is uitgekomen. Er werd ook aandacht besteed aan muziek die nog niet eens gemaakt is. In een panelmeeting onder leiding van Jeff Mills spraken Daniel Miller, Thom Silverman, DJ Aquaviva en Roland Molendijk over de toekomst van Dance. En die toekomst heeft behoorlijk wat onzekere factoren. Zo had de voortgang van de techniek de platenindustrie volledig in de greep volgens het panel. Iedereen ziet in dat er behoorlijk wat gaat veranderen, nu iedereen die in bezit is van een computer met de juiste software muziek kan maken. Maar levert het wat op? Daar waren de meningen behoorlijk over verdeeld. Zag Daniel Miller (Mute records) nog een groot potentieel aan nieuw talent opstaan, de andere leden van het panel dachten dat het vooral veel slechte nieuwe muziek zou opleveren. Maar in plaats van doorborduren op waar de dancemuziek naartoe gaat, verzandde het forum helaas vooral in een discussie over waar de muziekindustrie naartoe ging. En dat lijkt niet de goede richting te zijn. Het verwijt dat de grote labels te weinig risico nemen en met independent labels geen droog brood te verdienen is, werd meerdere malen gemaakt. Maar alternatieven voor de huidige situatie kwamen niet aan bod. Dan de nieuwe richtingen. Jeff Mills, Roland Molendijk en Tom Silverman (Tommy Boy Records) zijn het erover eens; er is een vacuum ontstaan in muziekland. Niemand weet wat "The next big thing' gaat worden, wel dat het hoog tijd is voor iets nieuws. Wordt het electro, met een vleugje jaren tachtig erin? Het panel had er geen antwoord op. Wel was er ruimte voor wat reflectie over de huidige dancemuziek scene. Over hoe nieuwe stromingen ontstaan, en of er nu wel het goede klimaat is voor nieuwe muzieksoorten. Silverman verwoordde het als volgt: "Nieuwe muziek ontstaat als tegenbeweging van iets wat er al is. Begin jaren tachtig ontstond hiphop, omdat de R & B op dat moment te glad en overgeproduceerd was. Nu is hiphop overgeproduceerd, en is het nog gladder dan de R & B van toen." Maar uit welke hoek we echt nieuwe dingen kunnen verwachten, wist ook Silverman niet. We zullen dus nog even moeten wachten.