TimeSquare: een blokkenschema voor alle concerten van Nederland

In een oogopslag zicht op al je favoriete zalen

Atze de Vrieze ,

Is er nog iets te doen dit weekend? Je zou het zo graag soms met een druk op de knop willen zien. Dat dachten ook de app-makers van Zooma, die vervolgens voor op de moderne telefoon TimeSquare bedachten. Feitelijk een blokkenschema voor alle concerten in Nederland, waarbij je zelf je favoriete podia kunt selecteren. "We krijgen goede reacties op TimeSquare", vertelt Tim Griffioen van Zooma. "En dat is extra leuk omdat dit een app is die we echt graag zelf wilden hebben."

Afgelopen december werd TimeSquare al voorzichtig te water gelaten, wat de ontwikkelaars meteen een uitnodiging op Eurosonic en een tweede prijs bij de Music Meets Tech Awards aldaar opleverde. Dat ging sneller dan verwacht, want de app is nog volop in ontwikkeling. Tim Griffioen vertelt over de plannen. "Ons bedrijf maakt apps voor allerlei opdrachtgevers. Toen we dit bedrijf startten hebben we met onszelf afgesproken dat we 50% van onze tijd besteden aan dingen die we zelf willen maken. Dit is zo'n eigen idee: een eenvoudig overzicht van wat er allemaal te doen is. Ik woon zelf in Leiden, en reis langs Den Haag, Rotterdam, Amsterdam om concerten te zien. De basis staat nu, maar de data is nog niet perfect, en we hebben nog een heleboel features in ons hoofd."
 
Zo wil TimeSquare ook uitbreiden naar het buitenland, te beginnen bij een paar Europese trekpleisters. "Stel, je wilt een weekendje naar Berlijn en kijken of je daar een concert kunt bezoeken, maar je weet niet hoe de Paradiso en Melkweg van die stad heten. Met een druk op de knop moet je dan bij ons kunnen zien wat er te doen is." Tot de officiële launch in het najaar wil TimeSquare allianties sluiten met zoveel mogelijk zinvolle partners. "Wij halen nu onze data vooral bij Songkick vandaan en we maken een tool waar podia zelf hun agenda aan kunnen koppelen. Ook werken we aan een CMS zodat zalen last minute zelf wijzigingen door kunnen voeren. Verder praten we met Festivalinfo, dat beschikt over een heleboel data, maar zelf geen app heeft. Als we dat samen kunnen voegen, hebben we volgens mij iets moois."
 
Geld hoopt TimeSquare op termijn te verdienen door de agenda-app te koppelen met officiële ticketaanbieders als Paylogic en Ticketmaster. Ook daar wordt volgens Griffioen momenteel mee gesproken. Daarnaast denkt TimeSquare aan wallpaper advertenties (vergelijkbaar met WeTransfer) en gesponsorde 'uitgelicht' concerten. "Maar dan wel op basis van smaak en locatie. Als hiphopliefhebber uit Groningen moet je niet geconfronteerd worden met rockshows in Brabant. En we willen vooral voorkomen dat het commercieel schreeuwend wordt."