Voltt Loves Summer mazzelt met twee headliners en ontmaagdt een club in oud-west

“Een feest in Paradiso is voor ons geen uitdaging meer”

Atze de Vrieze ,

Opgetogen geluiden uit het kantoor van Voltt. Een dag eerder stortte op Pukkelpop een tent in, daags voor het festival. Precies dezelfde tent die twee weken later op de NDSM werf moet staan voor Voltt Loves Summer, het jaarlijkse stads-techno-festival van Amsterdam. Binnen 24 uur is in Hasselt een vervanger opgezet. “Kijk, het is een roze”, zegt Bart Skils, grondlegger van het festival, dat deze zaterdag (30 augustus) alweer zijn negende editie beleeft.

Aandoenlijk was het, die eerste edities. Plukjes hippe jonge mensen op de pont naar de NDSM voor Voltt Loves Summer, de zomervariant van de feesten uit club Mazzo en later Paradiso. Amsterdam Noord werd door veel Amsterdammers nog als besmet terrein beschouwd. Van alle spannende ontwikkelingen die nu gaande zijn, was Voltt destijds een voorloper. De eerste jaren verdubbelde het festival ieder jaar. Van 2.000 naar 4.000 naar uiteindelijk tussen de 15.000 en 20.000, afhankelijk van weer en line-up. Bart Skils en Daan Spoek zijn nog altijd de drijvende krachten achter het festival, dat dit jaar met een belangrijke uitdaging kampte: de befaamde IJ-helling, het hart van het festival, is dicht. 
Daan Spoek: “Dat past eigenlijk prima bij de dynamiek van de NDSM, er verandert altijd wel iets. We kunnen nu voor het eerst de lasloods gebruiken, een hele grote scheepshal. De entree is echt in die loods, als je over de as van het festival loopt, zie je het IJ liggen.”
Bart Skils: “Het was de hoogste tijd dat de IJ-helling aangepakt werd. Je mocht er steeds minder, puur vanwege de veiligheid. De laatste jaren kon er bijvoorbeeld geen container meer bovenaan staan, omdat de druk per vierkante meter te hoog was. Elk jaar werden we een beetje verder terug gefloten. Maar waarschijnlijk mogen we er volgend jaar al weer op.”
Daan Spoek: “Het zou eigenlijk twee jaar duren, maar het gaat waarschijnlijk net iets sneller. Er is nu al een stukje vrij gegeven. Ze zijn hem van binnen helemaal leeg aan het ruimen. Dat is nodig ook, schoon schip maken. De bunker bijvoorbeeld heeft een geschiedenis. NDSM was vroeger een vrijplaats, en dat zie je letterlijk terug in de constructies daar beneden.”
 
Jullie begonnen klein, groeiden hard, hoe gaat het de laatste jaren?
Bart Skils: “We zijn nu redelijk stabiel. We hebben het voordeel dat we op maat kunnen werken. Er is een basisproductie, en daar maken we een line-up bij. Dan verkopen we tickets, zonder overal in Nederland agressieve flyer- of billboardcampagnes te voeren. Dat past niet bij Voltt. We hoeven niet de grootste te zijn.”
Daan Spoek: “Dit jaar hebben we veel mazzel met de line-up: zowel Richie Hawtin als Sven Vath zijn bevestigd. Je kunt niet een van de twee afbellen, en dat wil je ook niet. Je maakt een ‘offer’, en dat trek je niet terug. Sven wilden we heel graag hebben, van Richie hadden we op zeker moment al twee maanden niets meer gehoord, maar toen bleek het naast A-festival Pitch ineens prima in zijn agenda te passen. Maar dat is prima, dit jaar verkopen we iets meer kaarten, volgend jaar hebben we misschien wel helemaal geen grote naam. Je wilt ook niet dat mensen alleen maar daar op afkomen. Mensen moeten op het concept Voltt afkomen en kunnen vertrouwen dat de namen die ze niet kennen ook interessant zijn.”
 
Interessante naam dit jaar: Tiga. 
Bart Skils: “Ik vind dat hij de laatste jaren een interessante ontwikkeling doormaakt. Een paar jaar geleden zat hij in de electro/techno hoek, de laatste tijd is hij met zijn Turbo label onze kant uit gegaan, ook door nieuwe artiesten in die hoek aan te trekken, en door bijvoorbeeld back to backs met Seth Troxler. Hij wil graag een spot op Voltt.”
 
Spreek je daar dan met hem over?
Daan Spoek: “Nee, nooit, nooit, nooit. Alleen aan San Proper vragen we of hij een reggae-set wil draaien op Voltt, maar dat wil hij zelf ook graag. Verder vind ik de artistieke vrijheid van een dj het belangrijkste, dat is de top van de piramide. Ik krijg ook wel eens mailtjes: ‘kan Bart Skils een Awakenings set komen draaien?’” 
Bart Skils: “Ik zeg dan altijd: komt goed.”
Daan Spoek: “Ik vind: vertrouw op de artiest. Hij moet beseffen in welke context hij staat. Het is up to Tiga of hij de verwachtingen waarmaakt, of hij binnen Voltt past. Laat ik het zo zeggen: als hij Sunglasses At Night draait ben ik toch teleurgesteld.”
Bart, jij laat jezelf als dj meer zien in het buitenland dan in Nederland.
Bart Skils: “Ik heb iets meer dan twee jaar geleden een exclusieve deal gesloten met Drumcode, het label van Adam Beyer. Ik release alleen nog maar daar. Hij heeft enorm veel slagkracht, neemt me mee naar Portugal, naar New York, naar Toronto. Het Drumcode stempel komt steeds sterker op mijn naam te staan. Adam is een hele leuke, loyale vent.”
 
Wat is het geheim van Drumcode?
Bart Skils: “Ik denk het feit dat ze enkel dansvloertracks maken. Ik doe dat zelf ook. Alles wat ik maak draai ik twee maanden zelf, tot het perfect is. Dan draait Adam het twee maanden, en dan pas brengen we de beste tracks uit. Voor elke show hebben we overleg wat hij met de avond wil gaan doen. Ik ken de nieuwe tracks waarmee hij werkt bijna allemaal. Hij vertelt dan ongeveer wat hij van me verwacht, wat hij wil draaien. Soms bouw ik rustig op, soms mag ik knallen en de zaal panklaar voor hem maken. Op labelavonden is dat heel normaal, je wilt het geluid van het label laten horen, op elkaar inhaken. Ik houd erg van in Duitsland draaien, waar je niet schreeuwerig hoeft te draaien, en waar hard en duister gewaardeerd wordt. Het maakt ook enorm veel uit dat je daar vaak geen curfew hebt. Om zes uur heb je nog een energieke dansvloer.”
 
Heeft het recente 24-uurs-beleid in Amsterdam al legendarische avonden opgeleverd?
Bart Skils: “Ja, ik vind Trouw nu echt een ambassadeur van de internationale clubcultuur. Je kunt ’s ochtends je wekker zetten en naar een club gaan, in Nederland is dat nieuw. Als je in heel Nederland ineens de 24-uurs vergunningen los zou gooien, zou het helemaal mis gaan, denk ik. Olaf (Boswijk van Trouw, red.) is daar heel rustig mee omgegaan. Niet schreeuwerig beginnen over doorhalen.”
 
Hoe moet het nou als Trouw weg gaat?
Daan Spoek: “Precies zoals het ging toen de Mazzo en de RoXY verdwenen. Er zijn alweer nieuwe initiatieven. We zijn zelf ook met iets nieuws bezig, waar ik niet te veel over kan zeggen, omdat het nog niet rond is, maar het komt erop neer dat we Voltt graag een paar keer per jaar terug willen laten komen, in een spannende ruimte. Kijk, een feestje geven in een Paradiso-achtige zaal in Amsterdam is makkelijk. Daar ligt voor ons na tien jaar geen uitdaging meer. De after van Voltt doen we in de Markt-Kantine in Oud-West, een club die we kunnen ontmaagden. Het is de ruimte waar vroeger club Marcanti zat, maar dat is al zeker zes jaar geleden.” 
Bart Skils: “Het is een prachtige casco locatie, een ruimte waarin je nog kunt fantaseren.”
De afgelopen jaren hadden jullie een partner in Lockdown, dat op de zondag na Voltt plaatsvond. Dat festival is er dit jaar niet. Was het klaar met de dubstep?
Daan Spoek: “Het heeft net te weinig mensen getrokken om als zondagproductie overeind te blijven. Voltt heeft toch een bepaalde grootte, 15.000 tot 20.000 man, dan is het niet te doen om een festival van 3.500 bezoekers rendabel te krijgen. We hebben twee keer pech gehad met slecht weer, financieel was het net niet. Het is niet gelukt.”
 
Is het cruciaal om een partner te hebben?
Daan Spoek: “Cruciaal niet, maar het scheelt een hoop centen. We delen ook een deel van de productie met Valtifest, maar in Lockdown hadden we een aandeel, Volcmar Lammers van Lockdown werkt ook bij ons op kantoor. Het mag natuurlijk niet Voltt in gevaar brengen.”
 
Dit jaar zit het nieuwe urbanfestival Encore op de zondag. Hoe gaat het daarmee?
Daan Spoek: “Nou, het contact verliep via de Melkweg, waar ik een aantal jaren heb gewerkt met 5 Days Off. Ze wisten daar natuurlijk ook wel dat we meer van Lockdown hadden verwacht, en benaderden ons met dit idee. Hoe het precies met Encore gaat moet je hen zelf vragen, maar ik kan gerust vertellen dat er meer mensen op af komen dan op Lockdown.”
 
Toen jullie bij de NDSM begonnen was er nog niet veel. Hoe kijk je naar de ontwikkeling van Amsterdam Noord?
Daan Spoek: “Het is enorm geprofessionaliseerd. Het was vroeger een redelijk anarchistisch terrein. Wat kan ik zeggen: wij vonden dat geweldig. Het waren droomjaren. Je had daar Robodock, maar bijvoorbeeld Valtifest was er nog niet.”
Bart Skils: “Haje Schoolmeester zwaaide daar de scepter. Hij was ook betrokken bij een groot kraakpand achter Artis, en bij het Volkskrantgebouw. Op de NDSM was hij bezig met Kinetisch Noord, met allerlei kunstenaars. Hem zijn we eeuwig dankbaar, hij heeft het NDSM gebied ontgonnen en mensen als ons de ruimte gegeven.”
 
ID&T opent binnenkort in Noord hun veelbesproken club in de Shell-toren. Wat verwachten jullie daarvan?
Daan Spoek: “Die club wordt natuurlijk hartstikke ‘upperground’, daar komen wij niet vandaan en willen we ons ook niet op richten. Het zal ongetwijfeld meer dollars in Amsterdam laten vloeien. Ik heb het grooste respect voor Sander Groet en Duncan Stutterheim voor de manier waarop ze Nederland op de kaart hebben gezet.”
 
Betekent zo’n vlaggenschip dat aanmeert ook ruimte voor undergroundinitiatieven? 
Daan Spoek: “Ik kan je wel zeggen dat de afdeling vergunningen ons heel serieus neemt, en dat de burgemeester het heel belangrijk vindt dat er dingen in Noord gebeuren.”
Bart Skils: “Vijf jaar geleden ging het met vergunningen nog heel anders. Wij gingen gewoon op de koffie op het gemeentekantoor. Nu is er een vergunningsloket Noord, met voorbesprekingen, afspraken, alles afgekaderd. Voltt van 11 tot 12, Valtifest van 12 tot 13. Het is professioneler, en dat moet ook wel, om op de juiste manier het culturele erfgoed te beschermen. We hebben zelf in die jaren natuurlijk ook van alles geleerd. De eerste editie was het belangrijk dat de geluidsinstallatie en de bierpomp het deden. De mensen klommen als muizen uit alle gaten en hoeken het festival binnen. Het tweede jaar zijn we maar eens security in gaan huren.”
Daan Spoek: “Je merkt wel dat de bewoning dichterbij komt. Toen we begonnen was de eerste woongevel twee kilometer verderop, nu één, over vijf jaar kan dat een probleem zijn.”
Er wordt in de Amsterdamse scene veel gesproken over die Amerikanen van SFX, die alles maar overnemen. ID&T en Club Air hebben ze al gekocht, met Awakenings zijn zeer serieuze gesprekken gaande. Zijn ze bij jullie al op de koffie geweest?
Bart Skils: “Misschien zijn ze als bezoeker geweest, maar er is in elk geval geen contact geweest.”
Daan Spoek: “Haha, we hebben nog geen agressief bod gehad.”
 
Je lacht er om, maar het is wel de realiteit. 
Bart Skils: “Voor independent organisatoren is het wel gevaarlijk, grote festivalorganisatoren die internationaal de markt gaan overheersen. Je kunt Richie Hawtin een grote zak met geld geven en zeggen: dit, dit en dit festival doe je in Europa, en de rest laat je dan zitten.”
 
Gebeurt dat al?
Daan Spoek: “Moeilijk te zeggen. Ik ken het uit mijn Mojo-tijd vooral van grote bands, bij de grotere dance acts gaat het toch vaak nog per territorium.”
Bart Skils: “Ik denk dat initiatieven met een eigen gezicht, zoals Voltt of Dekmantel, die met liefde een bepaalde niche bedienen, altijd zullen overleven.”

Jullie doen geen avond meer op ADE.
Bart Skils: “Nee, het is helemaal verzakt in een soort labelslag. Waar wij vroeger nog wel een eigen line-up konden creëren, smijten clubs en promotors nu met geld om labels binnen te halen. Twee jaar geleden was onze laatste keer.”
Daan Spoek: “Ik voel me ook niet bijzonder meer, er zijn honderdduizend miljard feestjes.”
Bart Skils: “Ik vind ADE een fantastisch product. Ik ben heel trots op hoe het zich de afgelopen vijftien jaar heeft ontwikkeld, internationaal doet het er echt toe, en niet alleen vanwege de feestjes. Ze bedienen echt het hele spectrum. Maar ik vind het ook wat dat bijvoorbeeld Trouw kiest voor een vrijwel volledig Nederlandse line-up, aangevuld met een paar internationale gasten.”
Daan Spoek: “Precies, het is de afgelopen jaren enorm gegroeid, met de ontploffing van de EDM mee. Dat is goed, maar de schaduwzijde is dat hardwerkende Nederlanders ondergesneeuwd worden. Met andere woorden: we boeken dit pakket voor 10.000 euro en hebben nog 200 euro over voor Nederlands talent. Ik hoop dat Nederlands product en talent de boventoon blijft voeren, want daar doen we het voor.” 

Voltt Loves Summer vindt zaterdag 30 augustus plaats op het NDSM-terrein in Amsterdam-Noord.