Het pleidooi van Guuz Hoogaerts (Nieuwe Revu)

"Lefties Soul Connection klinkt oud, maar niet verouderd"

In het programma 3VOOR12FM vragen we wekelijks vooraanstaande mensen uit de muziekindustrie om een pleidooi te houden voor een kandidaat voor de 3VOOR12 Award. Deze week pleit Guuz Hoogaerts, popjournalist voor Nieuwe Revu, voor Skimming The Skum van Lefties Soul Connection.

"Lefties Soul Connection klinkt oud, maar niet verouderd"

Voor elke kandidaat voor de 3VOOR12 Award zijn natuurlijk fervente voorstanders te vinden. Als het aan popjournalist Guuz Hoogaerts (Nieuwe Revu) ligt, wint Skimming The Skum van Lefties Soul Connection.

"Obelix viel als kind in een ketel toverdrank, de vier leden van Lefties Soul Connection lijken een pan frituurvet te hebben leeggedronken. Anders is niet te verklaren waarom hun rauwe funk zo onverzadigd vet klinkt. De muziek lilt als een bilpartij na een jarenlang dieet van kroketten, frikandellen en bamischijven, en lijkt opgenomen in een golfplaten hutje ergens langs de Mississippi. Echter: de leden van Lefties Soul Connection zien eruit als graatmagere boekhouders, en de opnames vonden hooguit plaats langs een rustiek beekje ergens op het Hollandse platteland. Ze werden ooit gegrepen door de droge, maar uiterst effectieve funk zoals The Meters, Lee Dorsey en James Brown die veertig jaar geleden maakten, en wilden niets anders meer horen, of maken. Op Skimming the Skum tonen ze zich briljante studenten, want de groove die ze in elk nummer neerleggen is onontkoombaar. Less is more, lijkt hun credo: geen gemier met solo's, maar strak als een sluitspier blijven. Er wordt soms gezongen, vaker laten de heren enkel hun instrumenten spreken. Het is een misvatting dat muziek die klinkt zoals-ie eind jaren zestig klonk, verouderd is. Oud wel, maar dat is een pre in rauwe funkkringen. Nederlanders hebben zich in de afgelopen jaren meesters getoond in diverse warmbloedige stijlen, van reggae tot bossanova, maar zelden droop het er zo vanaf als bij Lefties Soul Connection."