Mini-festival Versch brengt kunst en elektronische muziek samen

"De ch in de naam is eigenlijk een flauwigheidje"

Jezelf de ene minuut laten filmen door een videokunstenaar om kort daarna te dansen op experimentele, elektronische muziek. Dat kan sinds vorig jaar tijdens Versch, eens in de twee maanden in de Amsterdamse Sugar Factory. Op zaterdag 14 april is Versch aan de vierde editie toe. Organisator Steijn Koevoets: "We willen de bezoekers iets unieks meegeven."

"De ch in de naam is eigenlijk een flauwigheidje"

Kunst kijken en ervaren tijdens het dansen. Voor wie die twee dingen makkelijk tegelijk kan, is het mini-festival Versch in het leven geroepen. Op zaterdag 14 april beleeft Versch de vierde editie in de Amsterdamse Sugar Factory. Het evenement richt zich op een mix van audiovisuele projecten, kunst en elektronische muziek afkomstig van liveacts en dj’s.

“De ch in de naam is eigenlijk een flauwigheidje”, zegt Steijn Koevoets, die het evenement organiseert met producent Arjen Bangma. “Versch staat voor vernieuwende, elektronische muziek, maar we verloochenen onze oude helden niet. Vandaar het nostalgische ch in de naam.” De combinatie met kunst is een bewuste keuze, maar het mag allemaal niet te abstract worden tijdens Versch. “Beeld en muziek moeten hand in hand gaan, op een laagdrempelige manier.”

Koevoets en Bangma hopen hun publiek door muziek en beelden te combineren iets heel unieks mee te geven. “Dat klinkt misschien hoogdravend”, zegt Koevoets. “Maar gewoon uitgaan is voor mij al gauw plat en snel. Ik wil best dansen, maar intussen ook iets boeiends zien. Onze insteek is daarom verrassen, maar niet op een theatrale manier, zoals je op andere feesten wel eens van die performances ziet.” Door de mix van kunst en experimentele dansmuziek ligt een gelijkenis met het Haagse Todaysart Festival voor de hand. “Misschien”, zegt Koevoets. “Maar dat is natuurlijk wel een veel groter evenement met veel meer subsidie. Het lijkt mij ook wel mooi om te doen, een mix van kunst en muziek door de hele stad organiseren.”

Om een voorbeeld te geven van de audiovisuele kunst die het Versch-publiek op zaterdag 14 april voorgeschoteld krijgt: een camera filmt een bezoeker, die direct in 3D op een plasmascherm wordt vertoond, tussen eerder gefilmde personen. “Verder is er een project met plasmaschermen waarbij een soort spiegel tussen heden en verleden wordt gecreëerd”, vertelt Koevoets. ”En een meisje, LotteZ, voorziet de hele avond van beelden. Ik kan die kunstprojecten eigenlijk niet zo goed uitleggen, Ik ben meer van de muziek, Arjen van de kunst.” Op muziekgebied verheugt hij zich voor de vierde Versch het meest op Phonetique_X, een duo uit Apeldoorn. “Zonder laptops maken ze live een erg goede mix tussen electro, minimal en techno.”

Voor Koevoets en Bangma houdt het organiseren niet op bij Versch. De twee geven hun kennis en ideeën door aan andere bedrijven of feestorganisatoren, terwijl Koevoets ook werkzaam is bij platenmaatschappij PIAS. En ze zijn bezig met een mogelijke innovatie, een laser-dansvloer van vijf bij vijf meter, die bijvoorbeeld op festivals kan worden geplaatst. “Als je de laser die op de vloer straalt onderbreekt, dan trigger je een beeld- en geluidssample. Dus door op die vloer te dansen, maak je zo op hetzelfde moment je eigen clip met muziek.” De instalatie

Versch, zaterdag 14 april vanaf 22.00 uur in de Sugar Factory, Lijnbaansgracht 238, Amsterdam.