Hoesontwerp Duvelduvel wapen tegen downloaders

Steeds vaker bijzondere Nederlandse cd-verpakkingen

We kenden al het blikje van Van Katoen, het operabouwpakket van De Kift en nu is daar de opvallende hoes van Aap-O-Theek van DuvelDuvel. Het debuutalbum op het Topnotch label van Rotterdamse rapcrew wordt via de kartonnen klaphoes gepresenteerd door de bek van een gorilla. Om de CD-kopers meerwaarde te geven zoeken Nederlandse bands steeds meer hun toevlucht in het bijzondere verpakkingen.

Steeds vaker bijzondere Nederlandse cd-verpakkingen

Van buiten ziet het cd-ontwerp er uit als een kartonnen draagtas. Klap je het open, dan presenteert een gorilla met zijn bek de cd van de Rotterdamse rapcrew DuvelDuvel. Het op 16 juli verschijnende album Aap-O-Theek, het eerste voor Duvelduvel op het Top Notch label, is een van de meest bijzondere hoesontwerpen ooit. Ferry van Zijderveld is een van de drie ontwerpers van creatief bureau Hotel, die het nieuwe hoesconcept bedachten: “Het is een reactie op de titel – de aap is een gaper, die je nog wel eens bij apotheken buiten ziet hangen. Nu is het is een stuk medicijn voor je oren. Het idee was hoe je meerwaarde kan geven aan een cd. Voor de ruige look en feel hebben we ons laten beïnvloeden door de muziek." Opdrachtgever Kees de Koning, labelbaas van Top Notch, is trost op het resultaat, hoewel de verpakking vijf keer zo duur is als gewoonlijk is uitgevallen: “Het is afwijkende muziek, waarom zou je het dan in hetzelfde doosje stoppen? Het is leuk iets moois te maken, want je wilt toch iets maken dat je zelf ook zou willen hebben.” Meer Nederlandse bands steken tegenwoordig veel tijd en geld in een bijzondere verpakking om de CD-kopers meerwaarde te geven boven de downloaders. Van Katoen releaste een album in een blikje en een DVD in een cd-houder. Ook twee genomineerde albums van DE 12 VAN 3VOOR12 zien er bijzonder uit: The Silja Symphony van at the close of everyday is verpakt in een kalendertje, en de Kifts Vier Voor Vier is een soort opera bouwpakket. “Als je heel veel tijd en energie in de muziek steekt, zou het zonde zijn om het in zo’n lelijk doosje te stoppen”, verklaart Marco Heijne van De Kift. “Het probleem is nu wel waar we de volgende keer mee aankomen. Het zal wel wat soberder worden, maar het wordt zeker niets gewoons. Uiteindelijk gaat het om de muziek, we draaien de rollen niet om. Als we de cd bij optredens verkopen gaat het wel, maar via platenzaken houden we er door de dure verpakking bijna niets aan over. Het is onze eigen schuld”, lacht Heijne. Maar levert zo’n buitenissig ontwerp geen praktische problemen op in de platenzaak? Alex Koster, inkoper bij de Amsterdamse platenzaak Concerto, vindt van niet: “Ik waardeer het als liefhebber. Maar ik ken al het commentaar van het publiek: ‘Meneer, het past niet in mijn cd-rekje’. Soms bieden we de consument de keuze tussen een veel mooier digipack en de gewone jewelbox, maar dan kiezen de klanten toch heel vaak voor het plastic. Heel veel Nederlanders hebben thuis blijkbaar cd-rekjes.” Ook ziet Koster geen problemen in de platenbakken: ”Voor ons is een speciale verpakking geen probleem. We zetten gewoon een doosje met tekst in de bakken. Nee, op de toonbank kan ik het niet zetten met de cd er nog in. Misschien dat we hem in dit geval ophangen boven de toonbank.”