Aafke Romeijn geeft zich bloot op albumrelease

Een visueel en muzikaal prikkelende avond in EKKO

Tekst: Wouter Bal / Foto’s: Wijgert-Jan van As ,

Een roze pop met een enorme piemel die crowdsurfend de zaal door gaat, afbeeldingen van Barbie met borsten en Ken met de gelaatstrekken van de gastvrouw van de avond, mannelijke bandleden in onesies en rokken en Aafke Romeijn zelf met prominent zwangere blote buik in verschillende uitbundige creaties van Bas Kosters. Het is een onalledaags schouwspel dat de Utrechtse zangeres ons voorschotelt bij de albumrelease van Je Doet Je Best Maar in EKKO.

Ruim twee jaar geleden bracht Aafke Romeijn haar eerste Nederlandstalige album uit. De overstap van het Engels naar haar moerstaal beviel goed, maar CHIN. IND. SPEC. REST. bracht niet het succes dat wij hadden verwacht. Uiteindelijk werd ze alsnog opgepikt door het platenlabel V2, dat ook haar nieuwe album Je Doet Je Best Maar uitgeeft. Vorige maand mocht ze een minuut komen spelen in De Wereld Draait Door, wie weet een stapje op weg naar een echte doorbraak. Waar het vorige album nog hinkte op twee gedachten (pianoballads versus beats) heeft Romeijn er nu in ieder geval duidelijk voor gekozen de traditionele piano te laten voor wat het is en de elektronica vrij spel te geven. Het zorgt ervoor dat het nieuwe album een meer coherent geheel is geworden.

Op het podium in EKKO vloeien nummers als 'Kalashnikov' nu ook moeiteloos over in nieuwe nummers van Je Doet Je Best Maar, zoals '15%' en 'Haider'. Opvallend is daarbij dat de nieuwe nummers live muzikaal ook nog aan diepte winnen door de interactie met de band. Gehuld in door Bas Kosters ontworpen onesies en pakken met rokken voegen de heren mooie details toe aan de klanken die Romeijn zelf uit haar synths haalt.

Dat Aafke Romeijn geen enkele moeite heeft om haar zielenroerselen te ventileren is inmiddels al bekend. In songteksten, op de sociale media, maar ook in interviews geeft ze zich bijzonder makkelijk bloot. Dat blootgeven neemt ze op het podium van EKKO wel erg letterlijk. De kostuums die Bas Kosters voor haar ontwierp zijn namelijk niet alleen behoorlijk extravagant, ze laten ook geen twijfel bestaan over het feit dat zangeres inmiddels al zo’n vijf maanden zwanger is. Aanvankelijk piept haar buik slechts af en toe onder haar gewaad vandaan, maar wanneer ze na 'Man Met Een Agenda' even backstage glipt om een nieuw kostuum aan te trekken krijgt haar blote buik onder een cape pas echt de ruimte. Het past allemaal binnen het plaatje dat ze samen met ontwerper Bas Kosters en grafisch kunstenaar Harmen Liemburg heeft bedacht. Aan beide zijden van het podium bevinden zich grote banieren met een rondborstige Barbie en Ken met de gelaatstrekken en bril van Romeijn. Achter de band worden de beelden die Liemburg en Kosters ontwikkelden live door vj Roy Verhaag geprojecteerd op een scherm. Dat scherm in EKKO is echter duidelijk te klein voor de grote aspiraties die men had. Het gaat grotendeels verscholen achter de bandleden, waarvan de schaduwen de projecties maar al te vaak onderbreken.

Waar Romeijn op het nieuwe album geen plek meer inruimde voor pianoballads, blijkt daar tijdens het optreden nog wel sprake van. Halverwege de set verdwijnt de band van het podium, waarna naast 'Karakter' ook haar prachtige cover van 'Huilend Naar De Club' voorbij komt. Juist doordat haar huidige muziek meer neigt naar die van De Jeugd Van Tegenwoordig zorgt die uitgeklede versie voor een mooi contrast.

De avond en het album worden opgedragen aan de eind vorig jaar overleden Rob ‘Golden Boy’ van de Aker. Na het verschijnen van CHIN. IND. SPEC. REST. gaf Romeijn aan dat haar volgende album een hiphopplaat zou worden die ze zou uitbrengen als jongetje. Dat hele meisje-zijn begon haar een beetje te vervelen. Hiphop is het niet geworden, maar spelen met het idee hoe het zou zijn om een jongen te zijn doet ze nog steeds. Een van de hoogtepunten van de avond is single 'M/V'. Terwijl Romeijn de groot geschapen roze pop Fernando laat crowdsurfen, zingt ze dat ze graag zou willen ruilen, al is het maar voor een dag. De mannen waar ze over zingt zijn echter hoofdzakelijk van het griezelige soort, of het nu een extreem rechtse politicus is of een beste vriend met vervelende bedoelingen. Je krijgt er als man haast plaatsvervangende schaamte van. Om haar te laten zien dat er ook best aardige mannen zijn zou zo’n ruil daarom misschien niet eens een gek idee zijn. Stel je van mijn snor alleen niet te veel voor.


Gezien: Albumrelease Aafke Romeijn, zaterdag 13 februari 2016 @ EKKO, Utrecht