2019 is het jaar van MEROL. Waar ze een jaar geleden nog in studentenkamers stond, verkocht ze eerder dit jaar drie keer Paradiso uit en ook haar eerste clubtour trekt vrijwel overal volle zalen. Deze faam heeft ze vooral te danken aan haar aanstekelijke nummers met herkenbare teksten, maar wie langer dan 5 minuten bij een van haar shows is ziet al snel dat er veel meer achter deze vrouw schuilt dan simpelweg leuke liedjes.

Maar voordat we de nieuwbakken BN’er op het podium mogen aanschouwen is het de beurt aan Cu2nt. Dit drag duo levert precies wat het nog relatief jonge publiek nodig heeft, toegankelijke en vrolijke nummers. De twee koninginnen staan zelf enthousiast mee te dansen en moedigen het publiek regelmatig aan om mee te dansen en te zingen. Dit laatste gaat echter vanzelf als er een bewerking van ‘Let It Go’ uit Frozen wordt opgezet.

De ontspannen sfeer die Cu2nt weet neer te zetten is erg prettig, maar omdat het volume nog niet erg hard staat en de muziek zo makkelijk in het gehoor ligt, voelt het niet helemaal als een echte show. Ze zouden waarschijnlijk beter tot hun recht komen als afterparty dan als voorprogramma.

Lachen en zwaaien

En dan is het zover. Als MEROL het podium betreedt stijgt er zowel een zee van applaus als van mobiele telefoons op in de zaal. Wie nog niet wist wat hij/zij kon verwachten krijgt met Ik Wil Een Kind Van Jou als tweede nummer al een behoorlijk goed idee over de thematiek van de avond.

Verder blijkt al snel dat de Amsterdamse niet alleen lekkere liedjes heeft, maar ook het karakter van een entertainer. Ze is in constant contact met haar publiek, deelt ze knipogen en complimentjes uit en zwaait ze af en toe naar de mensen die achterin staan. Ook wordt er niet haastje-repje van het ene naar het andere nummer gesprongen, maar babbelt ze vrolijk tussendoor over van alles en nog wat. Deze persoonlijke benadering laat je als bezoeker niet koud en zorgt ervoor dat de avond echt gezellig wordt.

De zangeres achter de hitjes

Maar uiteindelijk draait een show toch om de nummers die je meeneemt. Gelukkig heeft MEROL een hele berg aan liedjes die of al een hit zijn, of goed onderweg zijn er een te worden. Door haar grappige, bijna cabareteske, teksten over herkenbare onderwerpen als liefde, seks, studie, seks, familie, vrienden en seks is het onmogelijk om niet geboeid te raken door haar muziek.

De beats en melodieën zijn daarnaast niet al te ingewikkeld en deze combinatie zorgt voor een fanatiek meezingend publiek. Hieruit blijkt voornamelijk MEROL’s talent voor liedjes schrijven, maar haar zangtalenten blijven gedurende de avond wat verscholen onder de meezingers. Dit verandert echter als ze Liefdesliedje inzet. Hoewel qua tekst geheel in ‘MEROL stijl’ is dit wat onbekendere nummer van haar eerste EP veel zachter en breekbaarder dan de rest van haar repertoire. Het is ook een van de weinige nummers waar het publiek haar de ruimte geeft om haar zangtalent ten toon te spreiden, en wat is dat fijn. Heel eventjes wordt duidelijk wat voor prachtige stem en bereik Merel Baldé in huis heeft.

Als daarna meezingers Plek Voor Jack (je weet wel, die Jack van Titanic) en Lekker Met De Meiden worden ingezet blijven sommigen mijmeren over dat ene zachte moment van de avond waar we een glimp opvingen van wat MEROL ons nog allemaal meer zou kunnen brengen.