Case Closed: Doorstart Kink FM op de Zuidpool

Dj's en luisteraars verruilden Kink FM met pijn in het hart voor nieuwe lieveling Pinguïn Radio

Pepijn van Gils ,

De alternatieve radiozender Kink FM, opgericht door Rob Stenders en Jan Hoogesteijn startte op 1 oktober 1995 haar uitzending. Sinds de oprichting heeft Kink FM, ondanks de ellenlange lijst aan bekende gezichten, zoals Tom Trago, Leon Verdonschot en Michiel Veenstra, vaak moeten voor vechten haar bestaan.

Dj's en luisteraars verruilden Kink FM met pijn in het hart voor nieuwe lieveling Pinguïn Radio

De alternatieve radiozender Kink FM, opgericht door Rob Stenders en Jan Hoogesteijn startte op 1 oktober 1995 haar uitzending. Sinds de oprichting heeft Kink FM, ondanks de ellenlange lijst aan bekende gezichten, zoals Tom Trago, Leon Verdonschot en Michiel Veenstra, vaak moeten voor vechten haar bestaan.

Op 1 oktober dit jaar viel definitief het doek voor Kink FM, dat die dag eigenlijk haar zestiende verjaardag had moeten vieren. De internetstream werd die ochtend overigens overgenomen door Pinguïn Radio, een initiatief van Kink FM luisteraars en dj's. In het kader van het dossier Case Closed sprak 3VOOR12 met Erwin Vogel en Bazz Barnasconi, oprichters van het nieuwe station.
Kink FM mag dan weliswaar uit de ether zijn, bepaald slecht is het de dj's van Pinguïn Radio niet vergaan. "Ik vond het pittig en pijnlijk dat na zo veel tijd, geld en energie de stekker er alsnog uit moest. Tegelijkertijd was het geweldig dat we, dankzij Jantien van Tol die ons in contact bracht met twee investeerders, met Pinguïn Radio verder konden," aldus Barnasconi.

Vogel vult aan: "We halen met Pinguïn Radio dagelijks tussen de 10.000 en 12.000 luisteraars, wat voor een internetstation absoluut substantieel is. We zijn wat dat betreft happy, maar helemaal tevreden zijn we nog lang niet. Niet alles ging meteen soepel natuurlijk. Je loopt tegen heel andere dingen aan met zo'n nieuw station. Zo hebben we in het begin wat technische haperingen gehad. Dat zal heus nog wel eens voorkomen, maar inmiddels draait ons kanaal direct van een server met drie fall-back systemen."

Het radiostation draait op dit moment nog non-stop muziek. En aan de eerste luistercijfers te zien, lijkt dat de luisteraars prima te bevallen. "Het uitgangspunt was non-stop muziek en de uitzendingen vrij houden van reclame en gepraat. Er zitten overigens wel weer programma's aan te komen per januari. Dat zijn programma's als De Graadmeter die het ook al goed deden op Kink en hoog gewaardeerd werden door de luisteraars. Daarnaast komen ook Club Casablanca en het programma van Metal Mike terug. Het eerste programma zou aanstaand weekend moeten starten, maar hou even een slag om de arm", zo vertelt Barnaconi.

Komend jaar wordt het voor de zoveelste keer in de historie van het alternatieve radiokanaal erop of eronder. Barnaconi: "Wij hebben voldoende financiering gekregen om met deze zender een jaar lang uit te streamen. We zullen ons dus binnen een jaar moeten zien te bedruipen. Wat natuurlijk enorm scheelt in de kosten, is dat we nu geen fysieke studio hebben en dj's niet op en neer reizen. Iedereen kan zijn playlists en programma's tegenwoordig zelf thuis, of op locatie opnemen en daarna uploaden. Dat er dan soms wat meer achtergrondgeluid in zit voegt ook wat toe, als je bijvoorbeeld in Bangkok of New York opneemt."

De heren hebben er overigens alle vertrouwen in dat het goed komt. Barnasconi: "Vroeger volgde je als luisteraar een dj of programma. Je ziet dat internetradio veel interactiever is en de player steeds belangrijker. Mijn kinderen schakelen veel sneller tussen stations en luisteren op de fiets bijvoorbeeld SLAM FM, maar tijdens het studeren zetten ze even Pinguïn Radio aan. Wij spelen daar op in door luisteraars in staat te stellen om profielen aan te laten maken. Hiermee kan iedereen ook zelf audiobestanden uploaden. Als het ons bevalt gooien we het gewoon in de playlist.”

Tot slot heeft Pinguïn Radio een verdienmodel ontwikkeld achter de zender, dat de uitzendingen niet vervuilt. Qua inkomsten kunnen bedrijven en consumenten in de loop van januari banners kopen a twee euro. De banners en boodschappen kun je dan koppelen aan bijvoorbeeld nummers, muziekstijlen, uitzendingen en programma's. Bands kunnen dan promotie koppelen aan hun tracks die gedraaid worden. Eind 2012 moet de zender dus zelfstandig zijn hoofd boven water weten te houden.