Hyves.nl/music en de moeheid van muziekprofielsites

Vette beats op je Hyves yo, dat is die shit!

Zo bont als de uitspraak "The Internet is for loud stupid people, we like to make records for loud clever people," (Andrew Eldritch) zal men het nog niet brengen, maar zitten bands nog te wachten op varianten van MySpace? SellaBand en Cu2music werden onlangs gelanceerd en nu is er hyves.nl/music.

Vette beats op je Hyves yo, dat is die shit!

Myspace, de profielensite die uit Amerika is komen overwaaien en met haar muziekafdeling onverwacht veel succes oogste, zit momenteel aan haar plafond. De uniformiteit van MySpace is uniek en handig. Elk profiel van MySpace ziet er in de basis hetzelfde uit, je krijgt vier nummers cadeau en een youtube filmlinkje op de koop toe. Handig. Je hoeft je niet meer door flash-sites van de band zelf heen te wurmen. En nu is er dan Hyves Music, een haast identiek, zij het Nederlands initiatief. Hyves was als profielensite al vrij populair onder studenten (vergelijkbaar met Friendster et cetera), en met deze nieuwe richting hoopt Hyves extra profielen te werven.

 

Ook SellaBand en Cu2.nl/music zijn varianten of geestverwanten die hun graantje pogen mee te pikken van de muziekafdeling van MySpace. Het succes van MySpace zit ‘m vooral in de variatie tussen grote bands en beginnende bands; als gitaarbandje ziet het er toch mooi imposant uit als The Kooks je 'vrienden' zijn. Je geeft gelijk aan in welk genre je je begeeft. Dat is bij SellaBand en Cu2music.nl niet het geval; daar staan namen bij waar nog nooit iemand van heeft gehoord. Een schamele 403 profielen voor Cu2music.nl, een maand na diens lancering is teleurstellend, zeker als je rekent dat zich daar voornamelijk derderangsfeestbands en Idols-wannabe’s ophouden. Die fout maakt Hyves tenminste niet: ze hebben zelfs de Partysquad weten te strikken met een speciaal Hyves nummer. “Vette beats op je Hyves yo, dat is die shit!”

 

Kevin Aper van The Apers: “MySpace heeft ons wel geholpen; ’t is handig om nieuwsbrieven te versturen en contact met mensen op één centrale plaats te houden. Maar of ik nou direct voor soortgelijke ‘vrienden’sites een profiel zou aanmaken, weet ik niet hoor. Vroeger, toen ICQ net bestond had iedereen ’t erover. Toen kwam MSN-messenger… het zijn van die internethypes. Al is het nu wel handig, dat MySpace. Het is gratis hosting voor je MP3’tjes en nieuwsberichten.”

 

Maar er bestaat van MySpace een belangrijke keerzijde. Op Myspace wordt je als gebruiker doodgegooid met verzoeken van bands om je vriend te worden. En vaak zijn dat bands waar je helemaal geen vriend van wíl worden. Bowie en Paris Hilton als vrienden, prima. Maar elke lokale gitaarrockband met vier MP3’s?  “25.000 vrienden op MySpace ziet er interessant uit, maar daar heb je natuurlijk programmaatjes voor die al die vrienden ‘adden’,” vertelt Hugo van de grootsteedse moshband Malkovich. “Onze gitarist Thomas houdt zich bezig met Malkovich op internet, die regelt alles. Een muziekvariant van Hyves? Tja, ik heb zelf wel bij de normale Hyves een profiel van enige jaren terug maar ik kijk er nooit op, ik snap ’t niet zo goed. Maar als wij er weer een paar liefhebbers op na houden via Hyves Music is het een kleine moeite om zo’n profiel aan te maken, toch?”

 

Het concept en de doelgroep van Hyves.nl/music wijkt wel iets af van het ‘alternatief’ georiënteerde MySpace (O ironie: MySpace is eigendom van News Corporation, een van de grootste mediaconglomeraten ter wereld, eigendom van Fox-oprichter Rupert Murdoch). Hyves.nl is door de eigenaren ooit opgericht als ‘mobiele community’ Startphone. Al snel werd die koers gewijzigd en nu is het vooral populair als profielensite. Als prominente Nederlandse gebruikers van Hyves Music worden Tiësto, The Partysquad en Ilse DeLange genoemd, voor de gemiddelde Nederlander populairdere namen dan TV On The Radio of Mars Volta, namen waar MySpace banners van plaatst op de voorpagina.

 

Of Hyves Music het succesvolst van de Nederlandse MySpace concurrenten wordt, zal in de toekomst blijken. Kevin Aper: “Ik ben er voorstander van dat succes en kwaliteit live op het podium te zien is, niet op internet.”