Beatfreax verkoopt online kaartjes voor danceavonden

Ruben van den Heuvel (Beatfreax): “Binnen zes minuten je e-ticket uitgeprint”

De bekende partywebsite Beatfreax gaat nu ook online tickets verkopen voor dance-evenementen. De initiatiefnemers maakten dat bekend na een geslaagde testcase dit weekend bij Voltt Loves Summer. Vooral het simpele systeem en de mogelijkheid om binnen een paar minuten je ticket uit te printen, zullen volgens creative director Ruben van den Heuvel aanspreken.

Ruben van den Heuvel (Beatfreax): “Binnen zes minuten je e-ticket uitgeprint”

Velen moesten bij de ingang van Voltt Loves Summer afgelopen zondag nog een tijdje wachten voor de deur om binnen te komen, maar niet de mensen die via de nieuwe ticketshop van Beatfreax een kaartje hadden gekocht. Bij de aparte Beatfreax-kassa konden zij binnen een paar seconden een geprint 'e-ticket' omwisselen voor een toegangsbandje. Voltt is de eerste organisator die via Beatfreax tickets verkocht voor een groot evenement. Na het Beep!-systeem van KPN, waarmee je concertkaarten op je mobiel kunt ontvangen, claimt Beatfreax nu iets nog simpelers te hebben bedacht. De site is al een tijdje bezig met het opzetten van online kaartverkoop, maar de ticketshop is na een geslaagd eerste feest nu pas echt gelanceerd. Creative director Ruben van den Heuvel legt uit waarom: "We wilden er na de testfase pas bekendheid aan geven en eerst kijken hoe alles liep. Het is op papier bedacht natuurlijk, maar dit weekend bleek alles ook echt goed te werken. Iedereen was erg tevreden." De kaartverkoop via internet gaat heel gemakkelijk volgens Van Den Heuvel: "We hebben ervoor gezorgd dat je zo min mogelijk gegevens moet invullen en je hoeft ook niet in te loggen. Via de mail krijg je na bevestiging een e-ticket met een unieke code, die kun je uitprinten en daarmee kom je heel snel het feest binnen." Het voordeel van bij Beatfreax je kaartje bestellen is dat alles heel snel gaat. "We hebben bij Voltt aan mensen gevraagd hoe het ging en het blijkt dat je binnen zes minuten je ticket in handen hebt. In die tijd kun je niet naar de platenzaak of het postkantoor. Het gaat gewoon supersnel," zegt Van Den Heuvel. Maar is ticketverkoop via e-mail niet heel fraudegevoelig? Van Den Heuvel: "Er kan altijd maar één persoon gebruik maken van een gegeven code. We hebben van tevoren allerlei worst-case scenario's bedacht, maar er is dit weekend niks misgegaan. Als een organisator het toch op een andere manier wil doen, bijvoorbeeld via sms, dan is dat ook heel snel te regelen." De bedenkers zien zichzelf niet als grote nieuwe concurrent van de bestaande kaartverkopers op internet: "Het is meer een toevoeging op wat er al is." De betaling gaat nu alleen nog via iDeal, een samenwerking tussen vier Nederlandse banken. "iDeal is daarom erg betrouwbaar en is de meest gebruikte betaalmethode aan het worden op internet. De dancescene bestaat toch vooral uit jongere mensen, die vaak niet beschikken over een creditcard of zoiets dergelijks. In de toekomst wordt het aantal betalingsmogelijkheden uitgebreid en ook in de manier waarop de tickets worden gedistribueerd komt er een grotere keuzemogelijkheid." Wat ze bij Beatfreax ook willen uitbreiden, is het aantal organisatoren dat tickets te koop aanbiedt op de site: "Er is al veel animo, maar we gaan ook zelf aanbieders benaderen. Het is heel simpel om de shop te beheren, binnen drie minuten kun je een nieuw feest instellen. Het systeem is ook nog zo flexibel dat je elk gewenst aantal kaarten op Beatfreax kunt zetten en de rest via de platenzaken. Dat moeten organisatoren vooral ook blijven doen, maar we hopen dat ze inzien dat kaartverkoop via Beatfreax het snelste en beste gaat." Het is volgens de creative director ook een nieuwe stap in de profilering van Beatfreax ten opzichte van andere partysites, zoals Partyflock en Partyscene. "Er zijn inderdaad veel andere partysites, daarom willen we ons ook op andere manieren profileren. Het grote verschil is dat Beatfreax in het Engels is, daardoor zijn we wat meer internationaal georiënteerd. We zijn ook meer contentgericht, we hebben interviews en een radio programma op Kink FM in samenwerking met Electronation." Door Engels als voertaal te gebruiken, krijgt Beatfreax ook internationaal bezoek. Hier ziet Van Den Heuvel dan ook de grootste mogelijkheid tot uitbreiding. "Het systeem is niet aan Nederland gebonden. Via Beatfreax zouden buitenlanders ook gemakkelijk kaarten kunnen kopen en we willen ook feesten en festivals in het buitenland aanbieden."