Minder geklets en meer kleur moet Studio Brussel-luisteraar weer aan radio kluisteren

Alternatieve popzender zakt dramatisch in Belgische luistercijfers

In de laatste Belgische luistercijfers verliest Studio Brussel bijna een derde van haar marktaandeel. Volgens het alternatieve radiostation is de situatie echter niet dramatisch: er is een nieuwe meetmethode en de luisteraars blijven minder lang luisteren dan eerst. Maar coördinator Van Biesen zegt wel: "We gaan minder onzin lullen. En we kunnen niet blind blijven voor goede r'n'b en dance."

Alternatieve popzender zakt dramatisch in Belgische luistercijfers

Deze week zijn de nieuwe Belgische luistercijfers bekend gemaakt over het eerste kwartaal van 2005. Daarin zakt het marktaandeel van het Vlaamse alternatieve popstation Studio Brussel, dat ook populair is in Zuid-Nederland, fors. Vorig jaar behaalde het station op haar hoogtepunt nog 8,6%, nu zakt het terug van 7,5% naar 5,3% en is daarmee het vijfde station van Vlaanderen. Volgens Jan van Biesen, coördinator bij Studio Brussel, is het verlies minder dramatisch dan het lijkt: “Ons bereik is wel hetzelfde gebleven, want we bereiken dagelijks bijna 450.000 luisteraars, maar die luisteren minder lang naar ons station.” Ook wijst Van Biesen op de nieuwe meetmethode voor het Belgische luisteronderzoek. Vroeger belde onderzoeksbureau CIM met vragen naar vaste lijnen, tegenwoordig gaan ondervragers de wijken in. Het resultaat daarvan is dat er meer lage sociale groepen aan het onderzoek meedoen dan vroeger. Ondanks dat de resultaten gewogen worden voor de verschillende groepen, geeft dat toch een verschil. Sinds twee jaar is het radiolandschap in België veranderd, doordat commerciële radiostations een uitzendvergunning kregen. Onder druk van de commerciëlen zag de staatsomroep VRT, waartoe ook Studio Brussel behoort, haar Vlaamse radio marktaandeel afkalven van 84% tot 70%. Eén van de commerciële nieuwkomers, die het met 9% marktaandeel goed doet is het hitstation Q-Music, dat eigendom is van de Belgische krantenuitgever De Persgroep. Deze week kocht het concern het Nederlandse station Noordzee FM van Talpa. Toch steekt Studio Brussel, waar net Isabelle Baele als de nieuwe netmanager is aangesteld, ook de hand in eigen boezem. Coördinator Van Biesen: “We willen niet voor de spreekwoordelijke twee man en een paardenkop uitzenden. We gaan goed naar onszelf kijken zonder onze identiteit te verliezen.” Dat betekent allereerst minder geklets op de radio: “We gaan minder onzin lullen. De humor blijft, maar minder zever.” Ook wordt gekeken naar het muziekbeleid van het station: “We blijven frisse nieuwe muziek draaien, maar we zullen kijken naar de dosering. Al blijft rock de hoofdmoot, we kunnen niet blind blijven voor goede r’n’b en dance. Er mag best wat meer kleur in de radio zitten.” Het lijkt alsof Studio Brussel meteen de daad bij het woord voegt: deze week is Hotshot (de single van de week) van Nederhoppers De Jeugd van Tegenwoordig, de komende week van r’n’b-zangeres Leela James.