Winkeliers: "Daling cd-verkoop valt erg mee"

Detailhandel snapt niets van cijfers NVPI

De NVPI schreeuwde vorige week van de daken dat de cd-verkoop de afgelopen zes maanden vijftien procent gedaald is. Maar de winkeliers merken er nauwelijks iets van.

Detailhandel snapt niets van cijfers NVPI

Het persbericht van de overkoepelende organisatie van platenmaatschappijen, het NVPI, liegt er niet om. De muziekmarkt in Nederland zou het eerste halfjaar van 2002 met vijftien procent zijn gedaald. De stokpaardjes branden en illegaal downloaden worden in het persbericht als de schuldigen aangewezen. Maar de platenwinkels merken niet zoveel van een teruggang. Zo zegt Rick Guurink van The Music Store keten niets te weten van een neergang van vijftien procent. "De cd-verkoop is bij ons in aantallen gelijk gebleven." Guurink vertelt er wel bij dat zijn keten zich vooral richt op de wat oudere muziekliefhebber, die minder geneigd zijn te branden en te downloaden. "De doelgroep van 50 plussers is zelfs meer cd’s gaan kopen", aldus Guurink. Maar ook Juan Da Silva, commercieel directeur van de Free Record Shop, ziet de cd-markt nog niet instorten. Ook hij heeft niet veel last van branden en downloaden. De winkelketen richt zich op een jong publiek en zou dus veel last moeten hebben van deze illegale digitale fenomenen. Maar volgens Da Silva valt dat erg mee. "Natuurlijk is er een kopieerprobleem, maar dat was er vroeger ook met cassettebandjes." Da Silva vindt de beweringen van het NVPI vergelijkbaar met een schot hagel: "De cd-verkoop is bij ons zeker niet vijftien procent lager." Da Silva vindt de cijfers bovendien niet al te betrouwbaar. "Er zijn veel maatschappijen niet aangesloten bij het NVPI." Daarnaast geven de cijfers volgens Da Silva niet aan wat de consument koopt, maar alleen wat de platenmaatschappijen afzetten. En dan is er nog de DVD-verkoop die explosief is gestegen. Het succes van daarvan gaat ten koste van de cd-markt. Da Silva: "Een mens kan die euro maar één keer uitgeven. Als iemand een DVD van The Eagles koopt, neemt hij daarnaast niet ook nog de cd." Het opbouwen van DVD-collecties is volgens Da Silva een van de redenen waarom de cd-verkoop niet stijgt. Eenzelfde constatering door Ad Zwaga van de Plato-keten: "Ik kan me niet herkennen in die cijfers." Volgens Zwaga gaat het niet supergoed, maar vijftien procent daling is hij niet tegengekomen. De Platobaas heeft niet zoveel begrip voor de koppeling die het NVPI maakt met het branden en downloaden. "Als je product niet verkoopt, ligt dat aan het product, niet aan de consument." Toch wil Zwaga het downloaden ook zeker niet goedpraten: "Het is illegaal, en als je iets goed vindt, moet je het kopen. Maar dat is meer iets tussen luisteraar en artiest." Rest de onafhankelijke winkelier. Zelfs Gert Mazurel van Concerto begrijpt niets van de percentages. "Wij zien geen neergang. Eerder een opgaande lijn." Een verklaring voor de NVPI-cijfers heeft Mazurel niet. "Ik denk dat het wordt overdreven, om zo de overheid aan te zetten iets te doen tegen mp3’s en het branden van cd’s." De NVPI houdt zelf vast aan de cijfers, maar neemt gas terug bij het aanwijzen van een schuldige. "Hoeveel invloed het branden en downloaden van muziek precies heeft, weten we niet." Paul Solleveld ziet nu dan ook andere oorzaken voor de lage verkopen dan een week geleden: "Er zijn weinig grote releases geweest in de eerste zes maanden van dit jaar. Die komen nog in de tweede helft van dit jaar." In de tweede helft van een kalenderjaar worden traditioneel meer cd’s verkocht. Solleveld ziet het toch niet zo somber in. "Ik denk dat we op 5 procent verlies uitkomen."