ADE22: Dixon dompelt zich onder in Nxt-alienwereld

Innervisions-baas neemt audiovisueel museum drie dagen over

Zie je dat? Natuurlijk zie je dat. Het is niet te missen. Achter Dixon staat een metershoge alien-dame te paaldansen op de muur. Na een halfuur diepe, loopy minimal te draaien, werkt de Duitse dj en Innervisions-labelbaas nu toe naar zijn finale met twee weirde, diepe hijgsynthpoptunes en de beelden achter hem worden alsmaar vreemder en vreemder. Net al vlogen de buitenaardse insecten hem om de oren, nu worden we dus op een paaldansact getrakteerd die gelijke delen sensueel en creepy is.

We zijn in het Nxt Museum in Amsterdam Noord, een museum dat focust op moderne mediakunst en avontuurlijke audiovisuele installaties. Met zijn Transmoderna-collectief neemt Dixon de boel drie dagen over, en elke artiest wordt gekoppeld aan een kunstenaar. Terwijl de hypercoole Irakees-Nederlandse Sarkawt Hamad opwarmt met trippy acid en breakbeats, groeien achter haar digitale kristallen en paddestoelen op de muur en vloer.

Even later breekt de Oegandese producer/liveartiest Nsasi van queer collectief ANTI-MASS de boel totaal open in een zee van groene ruis. Meer nog dan stadsgenoot Slikback deconstrueert hij zijn techno en elektronica op het tempo van footwork: het is superritmisch, superexperimenteel en vrijwel helemaal zonder kick. Nee, als je wil swingen, dan moet het op de ratelende feedback die hij uit zijn midi-controller haalt. Pfhghhghg pfhghghgh pfhghhhhsghhh.

Het publiek – een combinatie van internationals, normcore-boys en Rietveld-types met gemillimeterd roze haar – weet totaal niet wat het ermee aanmoet. Die hebben vooral 45 euro gelapt (dure entree, ja!) voor Dixon, de man die jarenlang bovenaan de Resident Advisor-dj-lijst prijkte en met Innervisions de basis legde voor de kolossale, bloedserieuze, melodieuze house en techno die je nu OVERAL terughoort. Het Nxt Museum is véél kleiner dan de venues waar hij gebruikelijk draait, dus hij kan wat meer avontuur opzoeken, geduldiger en duisterder draaien. Heel tof en heel wat platen blijven hangen (zoals deze trippy Zuid-Afrikaanse zangeres), maar toch wil de boel niet écht loskomen. Is het het publiek? Het best wel zachte geluid? De net iets te lichte, hoge zaal? Of toch het feit dat de projecties alle aandacht opeisen, en mensen daardoor vergeten te dansen? Geen flauw idee. Nxt Museum is best een coole plek, maar geen perfecte partylocatie.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12