DTRH23: Fred Again.. stort Down The Rabbit Hole in een liefdevolle groepsknuffel
Vrijdag-afsluiter profiteert nog steeds van de pandemiebonus
‘Ik zie jullie, ik neem dit niet zomaar voor lief’. Fred Again.. kijkt over zijn synthesizer het grote veld op en ziet dat uit alle hoeken, gaten en konijnenholen mensen toegestroomd zijn voor hem, voor de headliner van de eerste dag. Ongelofelijk als je er over nadenkt. Iets meer dan een jaar geleden nog maar speelde de Britse producer zijn eerste Nederlandse show in de oude zaal van de Melkweg, eind dit jaar trekt ie twee keer Ziggo Dome vol met zijn gloedvolle emo-dance.
Laten we niet vergeten wanneer die eerste show plaatsvond. April 2022, dat betekent: een van de eerste shows waar je weer heen kon na twee jaar culturele lockdown. Ineens kon je weer dansen en mocht je weer echt contact hebben. Precies in die twee elementen ligt de kern van Fred Again..’s werk. Zijn songs beginnen steevast bij vocale fragmenten met intieme teksten die gaan over menselijke connectie. Dat kunnen liedjes zijn van eenzame YouTubers die voor de camera hun ziel uitstorten, een spoken word performer die hij op Insta vond of een vriendin die een voice-note stuurt. Beste voorbeeld is natuurlijk Marea Stamper alias The Blessed Madonna, die in het iconische pandemie-nummer ‘We’ve Lost Dancing’ verzucht: ‘Als ik hier doorheen kom, als we dit allemaal overleven, dan wordt alles wat hierna komt… marvellous.’
Natuurlijk heeft Fred Again.. ook bangers, knallers van dancetracks. Opvallend genoeg zitten die voor in de set. ‘Jungle’ bijvoorbeeld, dat hij maakte met Four Tet, en bass-monster ‘Rumble’, met Skrillex. Met die twee unlikely friends stal hij eerder dit jaar de show toen ze Frank Ocean vervingen op Coachella, inclusief een legendarisch catwalk ereloopje. Het voelde speels en spontaan, en die sfeer heeft Fred ook om zijn eigen carrière heen hangen. Van diezelfde Frank Ocean speelt hij een zelfgemaakte Mash-up met Moderat’s ‘A New Error’, die hij al had gemaakt vóór Coachella. Spelen is trouwens een relatief begrip, want hoewel het podium vol staat met instrumenten en Fred bijgestaan wordt door één andere muzikant, lijkt het meeste gewoon voorgeprogrammeerd. Maar dat zijn we bij dit type dance-acts ook wel een beetje gewend. Kom maar door met die hits.
De climax van zijn set - waarin ie zelf trouwens opvallend buiten adem lijkt - is juist helemaal niet high energy, maar juist tranentrekkend emo. ‘Put your loving arms around me…’, hoort het uitpuilende veld de Duitse zangeres Billie Ray Martin zingen. Het origineel is een euforische 90’s house tune, maar Fred Again.. gaat voor maximale traantjes.