Piro draait zijn dubstep het liefst niet te poppy of schreeuwerig
Gebroken beats en een 'Spinvis-achtige' primeur in de DJ-shortlist
Warmdraaien voor je jeugdhelden, daar droomt iedere dj van. Voor Piro is het een feit: deze vrijdag opent de dj dubstep- en grimeavond Sonic Boom in de Melkweg. Daarmee warmt hij de zaal op voor de Londense dubstep pioniers Digital Mystikz. ‘Ik denk dat zij gewoon waarmaken wat de dub in dubstep is,’ vertelt Piro. In de DJ-shortlist leidt Piro je door zijn favoriete tracks.
De ultieme Digital Mystikz-plaat:
Fat Freddy’s Drop - Cays Crays (Digital Mystikz Remix)
‘Eigenlijk zijn hun eerste releases allemaal favorieten, maar dit is wel de plaat die je moet draaien. Er zitten goede, diepe baslijnen in en het is voor mij echt gewoon een waardevol nummer.’
De classic die sowieso meegaat in je platentas:
Dizzee Rascal – I Luv U
‘Dit is een beetje een “tussenplaat”: dubstep komt voort uit de 2-step, de rave, de drum ’n bass en de grime scenes van Engeland. Deze plaat is genre-overstijgend: die kun je ook gewoon draaien in een totaal andere set.’
Wat is de perfecte plaat voor een openingsset:
Peverelist – Roll With The Punches
‘Ik ben een beetje afgehaakt bij de dubstep toen het schreeuwerig en poppy werd. Ik ben blijven houden van de diepe baslijnen, de gebroken beats en de rustige dingen. Peverelist is ook een beetje de techno-kant opgerold. Deze tune past echt perfect bij de avond.’
De track die je nu grijs draait:
Meetsysteem – Geen Signaal (Primeur in de uitzending!)
‘Onlangs ben ik via vrienden in contact gekomen met Meetsysteem. Hij heeft een album voor het label Nous’Klaer gemaakt, dat volgens mij pas in mei uitkomt. Het heeft niks te maken met dubstep: het is bijna poëtisch, een beetje Spinvis-achtig. De melodieën zijn echt vet, het kraakt allemaal een beetje, maar het voelt echt heel goed.’
De jonge producer die iedereen moet gaan checken:
Konduku – Pembe Alan
‘Konduku releaset ook bij Nous’Klaer, toevallig genoeg. Als je van percussie houdt, dan moet je echt bij deze jongen zijn. Het is gebroken, bijna een beetje drum ’n bass-achtig, met mooie melodieën en toffe breaks. Gewoon heel mooi.’