Lewsberg zoekt de spanning op noisepop-debuutsingle
Rotterdamse band presenteert debuutalbum op Motel Mozaïque
‘Sommige mensen vinden graffiti mooi, anderen vinden het lelijk. Voor de een kan een moord goed zijn, voor de ander slecht. Viool spelen, nog zoiets. Eigenlijk gaat dit nummer over alles, je kunt alles positief of negatief interpreteren, en het maakt allemaal niet eens echt uit.’ Aldus frontman Arie van Vliet over ‘Terrible’, de hiernaast te horen nieuwe single van de Rotterdamse DIY-band Lewsberg – met (ex-)leden van Bonne Aparte, Rats on Rafts, Boring Pop en Venus Tropicaux.
In april presenteren ze op Motel Mozaïque hun waanzinnig coole debuutalbum, die klinkt als Ought op z’n meest stuwend, of als Mark E. Smith in z’n hoogtijdagen natuurlijk, met een groove die in het spoor van The Velvet Underground doorjakkert. Telkens zit er een spanning in de nummers: het zijn piekfijne songs, maar er zit altijd ook iets dreigends in, zoals die steeds heftiger piepende gitaarsolo in ‘Terrible’. Die spanning zit ook in de video, met beelden van auto’s in oude detective-series. ‘Rijden ze nou de goede kant op of de slechte? Zijn ze onderweg om een moord op te lossen of juist te plegen?’
De bandnaam Lewsberg komt van de Rotterdamse schrijver Robert Loesberg, een cynicus die in de jaren zestig en zeventig onderdeel uitmaakte van de tegencultuur. Maar tegencultuur, bestaat dat nu nog? ‘Als je ergens nog tegencultuur zou kunnen vinden, dan is dat waarschijnlijk in hiphop en elektronica. Ik denk dat we daar ook wel door zijn beïnvloed, maar die muziek kunnen we niet maken. Enige Defecten, het eerste boek van Loesberg, is een van de interessantste die ik ooit heb gelezen: een half-autobiografische roman over een man die zich geen raad weet met zijn omgeving en mensen haat. Als jongetje deed hij het al, als oude vent ook nog. Hij is nooit een grote naam geworden, hij heeft het nooit waargemaakt omdat hij geen concessies wilde doen naar het grote publiek. Dat intrigeert me wel.’
Meer #nieuwemuziek.