PP19: Boef geeft boze kinderdisco
‘Belangrijkste show ooit’ voor omstreden rapper
Hieperdepiep, hoera! Pip, de kleindochter van Jan Smeets, is jarig. Ze staat vooraan bij Stage 4 klaar voor rapper Boef. Haar opa wilde eigenlijk de komst van de omstreden rapper tegenhouden, want wat heeft Boef nou op Pinkpop te zoeken? En zie daar de generatiekloof: kinderen zijn verzot op de Algerijnse rapper met Gucci-tassen vol hits. Ouderen hadden altijd al een pesthekel aan hem, maar zeker sinds de kechgate van vorig jaar.
Daarom opent Boef deze show – hij noemt dit zelf zijn allerbelangrijkste ooit – met een stel helder verstaanbare en harde tracks om uit te leggen waar hij vandaan komt. In ‘Gucci Pet’ vraagt hij om respect voor vrouwen ‘want die dragen je’. Voor ’Sofiane’ briest hij dat we eerst maar eens wat over hem moeten weten, voordat we hem een voorbeeldfunctie toedichten. Hij rapt pissig dat zijn vader in de gevangenis zat, zijn moeder alcoholist was en hij dus in Nederland in de gevangenis belandde. De vrouw die hem heeft opgevoed, die kreeg kanker en overleed. ‘Ik had geen ouders om te zeggen wat fout was.’ Ja, dat is wel een wat gemakkelijk excuus voor de vele domme shit die hij heeft uitgehaald, maar tegelijkertijd is hij een behoorlijk sterke rapper: hij geeft een groep jongeren een stem die in de media nauwelijks gehoord worden, vouwt persoonlijke verhalen uit tot nummers die zich stevig in je hersenpan verankeren en resoneren bij hele hordes kinderen. Juist daarom vindt hij het zo’n big deal om hier op Pinkpop te staan, waarschijnlijk: hij hoopt dat ooit heel Nederland van hem gaat houden, en een boeking op zo’n mainstream festival is een belangrijke stap de goede kant op.
Daarna valt de show tegen: die moshpit op XXXTentacion (!) voelt geforceerd, ‘Hosselen’ over de beat van ‘Still Dre’ is zelfs een beetje tenenkrommend en Boef leunt vooral te zwaar op de features die hij bij andermans tracks deed. Hij speelt ‘Patsergedrag’ van Sevn Alias, ‘Tempo’ van Jairzinho, ‘Millionair’ en ‘Krantenwijk’ van Lil Kleine en ‘Come Again’ van Ronnie Flex, maar heeft dan zelf eigenlijk niet zoveel te rappen. Dan is het vooral de backing track waar we naar luisteren. Gaap.
HET MOMENT
Voor slotnummer ‘Habiba’, zijn allergrootste eigen hit, verandert de Stage 4 toch nog effe in een tienerdisco. Er zijn kids die non-stop met hun telefoon omhoog staan, meisjes die dansen alsof het drie uur ’s nacht is en de kroeg zo gaat sluiten, en, jawel, zelfs de ouders zingen mee.
Voor meer Pinkpop 2019 check je ons uitgebreide dossier.