Brian Omen: onthaastmuziek vol grootse gebaren
Tilburgse geluids- en geurkunstenaar in de hoek van Oneohtrix Point Never en Koreless
Drie weken geleden stond de Tilburgse geluidskunstenaar Brian Omen op Draaimolen, deze week verschijnt zijn EP Post-Ambient, en die naam schept meteen een duidelijk beeld. Geen ambient vol wollige pads en natuurgeluiden van krekels en kabbelende beekjes, maar beatless muziek waarin best een hoop gebeurt. Neem een track als ‘Hidden’, waarin tussen de toetsen en synths door ook Tibetaanse keelzang en weirde vocal chops klinken, of ‘Afterlife+’ en 'Where Our Paths Could Never Cross', die qua intensiteit nog wel aan de muzikale constellaties van de Italiaanse synth-wizard Caterina Barbieri doen denken. ‘Nee, het is geen kabbelambient,’ grinnikt hij aan de telefoon. ‘Ik word telkens in dat hokje van ambient artiest gezet… maar dat is niet het perspectief waaruit ik werk. Hoezo, omdat ik geen drums gebruik? Ik wil niet per se iets rustgevends maken, niet als Brian Eno. Het mag juist intens zijn en aan andere genres raken: idm en techno bijvoorbeeld, maar ook klassieke invloeden of zelfs doom metal. Artiesten waarmee ik me muzikaal verbonden voel? Dan denk ik eerder aan Oneohtrix Point Never, Lone en Koreless, die zitten voor mijn gevoel ook in dat hoekje.’
Brian Omen heet eigenlijk Brian Oomens en begon muziek uit te brengen nadat zijn GarageBand-producties in de handen van buurman en Intercept labelbaas Coloray terecht kwamen, vertelt hij. En daarnaast is hij geurkunstenaar, wat opmerkelijk klinkt maar precies is wat je denkt dat het betekent. ‘Ik heb meerdere kunstexposities gegeurd, een parfum ontwikkeld voor een modecollectie, voor Dutch Design Week werk ik nu samen met een visuele artiest voor een installatie in combinatie met geur, en zoiets doe ik ook bij de Fashion Week in Parijs. Ik heb cultureel erfgoed gestudeerd en ben super geïnteresseerd in de culturele geschiedenis van geur: neem lavendel en citroen, sinds de pest in Europa zijn we dat gaan gebruiken als schoonmaakmiddel en nog steeds associëren we die geuren met ‘schoon’. Ik vind het super interessant hoe je geur kunt inzetten als een dimensie van performance. Wat als je dingen doet met visuals én geuren, hoe ervaar je een show dan? Nu doe ik nog veel dj-sets, maar ik wil toewerken naar een live-set, daarin wil ik geurkunst ook verwerken.’
Post-Ambient is nu uit op ambientlabel The Something Something…