DTRH19: Afropunk van Tshegue barst op beste momenten van de energie
Maar dat drietal sessiemuzikanten is aan vervanging toe
Tshegue is een werelds duo: die zangeres die over het podium stormt is de Congolese Faty Sy Savanet. De Frans-Cubaanse producer Nicolas Dacunha zit achter het drumstel rechts. Samen combineren ze - vanuit hun studio in Parijs - afrobeat met, ja eigenlijk met van alles. In krap drie kwartier horen we indie, punk, een vleugje reggae, funk. Steeds met die ratelende Congolese ritmes eronder, en die energieke Savanet er krachtig overheen zingend.
Dat werkt bij vlagen echt geweldig. Tshegue is live een vijftal met een extra drummer, gitarist en bassist. Vooral wanneer die sessiemuzikanten op standje garagepunk spelen, bij het geweldige 'Solola' bijvoorbeeld, dendert de energie door de Fuzzy Lop. Maar ook zo'n bijna Foals-achtig indie-gitaarlijntje werkt echt prima.
Minder interessant wordt het bij de afroreggae tussendoor. Muzikaal althans, want die niemendalletjes geven Savanet de kans te scoren met haar charisma en attitude. Ronduit geestig is het moment dat haar sessiemuzikanten niet scherp genoeg spelen naar de zin van mevrouw Savanet. Probleem: zij spreekt alleen Frans, scheldt haar producer/drummer de huid vol, die het vervolgens kalm vertaalt voor de rest van de band. Gezellig.
HET MOMENT
Maar daar zit natuurlijk ook meteen het mankement van deze live-band. Alles aan dat andere drietal schreeuwt 'sessiemuzikant', compleet met de uitstraling van een garnaal. Dat weten ze bij Tshegue zelf ook wel: bij de vlammende afsluiter 'Muanapoto' zetten ze de achtergrondmuziek maar gewoon aan van een bandje en mag het drietal met wat drumstokken spelen.
Voor meer Down The Rabbit Hole 2019 check je ons uitgebreide dossier