Amazon lanceert in Nederland, winkels optimistisch maar nerveus

‘Dit bedrijf wil ten koste van alles de markt veroveren’

Pakketjes bestellen bij Amazon kon natuurlijk al lang in de Duitse of Engelse winkel, maar vanaf vandaag is het Amerikaanse megabedrijf officieel actief op de Nederlandse markt. Dat is vooral een grote bedreiging voor Bol.com, marktleider op het gebied van online shoppen in Nederland, maar ook de fysieke platenzaken zijn niet blij met de komst van de gigant. ‘Geld speelt bij dit bedrijf geen rol. Ze willen ten koste van alles de markt veroveren. Natuurlijk is dat een bedreiging’, zegt Hans Parlevliet van Velvet Music, een van de twee grote independent spelers op de muziekwinkelmarkt.

Zijn collega Dick van Dijk van de Plato groep beaamt die strategie, die onlangs door Arjen Lubach nog haarfijn uitgelegd werd. Van Dijk: ‘In Duitsland hebben ze de halve retail gesloopt door alle prijzen omlaag te gooien en alles gratis te versturen. Als je Prime lid bent kun je zelfs je wattenstaafjes van een euro gratis laten bezorgen. Het is een miljardenbedrijf dat het gewone leven ontwricht. Toen Universal een paar jaar geleden EMI wilde overnemen moest het een deel van zijn catalogus afstoten omdat het bedrijf anders te groot werd. Amazon mag de boel kapot concurreren en weinig belasting betalen.’

Maar dat is het algemene verhaal over Amazon. Toch raakt hij niet per se in paniek met betrekking tot zijn eigen handel. ‘De muziekmarkt draait hoofdzakelijk om vinyl. Cd’s worden ook nog wel verkocht, maar steeds minder. Zeker online is vinyl goed voor 60% van de omzet. En die markt is voor Amazon niet zo interessant. Het draait bij ons vaak om voornoteringen, limited editions en leuke aanbiedingen. Van elk product dat voor ons interessant is komt tegenwoordig een indie only versie uit. Ik denk dat de problemen voor Bol punt dinges groter zijn. Die zijn de laatste tijd veel en veel te duur geworden, sinds de inkoop via Albert Heijn loopt.’

Heel voorzichtig durft Hans Parlevliet het openlijke optimisme van Dick van Dijk te delen. De muziekmarkt is simpelweg te niche om volle focus van Amazon te krijgen. ‘Ze zijn wel begonnen als boeken- en platenverkoper, maar in hoeverre hebben ze nog echt de kennis om in te spelen op de markt? Ik zie het als een zorg, maar toch vooral als extra concurrent voor Bol.com. Het marktaandeel van 40% dat Bol heeft op ons gebied, wordt straks misschien gedeeld met Amazon. Degenen die voor de winkel kiezen blijven daar toch wel komen. Wij moeten ons onderscheiden op kennis en er een feestje van maken in de zaak. Meer argumenten hebben we niet.’

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12