ADE24: Greetje Bijma & Oceanic vinden de balans tussen vrijheid en structuur
Show in het Bimhuis omvat alle natuurlijke elementen aan vooravond van de machinale vijfdaagse
Na een succesvolle samenwerking tijdens de pandemie komt volgende week het tweede album van het duo Greetje Bijma en Oceanic uit. Daarmee is weer bewezen dat de onwaarschijnlijke samenwerking en vriendschap tussen de twee goed werkt. Bijma een vrije, uitbundige, Friese stemkunstenares van eind zestig, een icoon uit de improvisatiejazz met muzikale roots in de jaren tachtig en die aan de frontlinie van de avantgardistische muziek opereert; Oceanic een rustige, bedachtzame dj en producer van begin dertig die techno en ambient maakt, vaste prik was bij De School en inmiddels ieder vooruitstrevend dancefestival van Nederland heeft aangedaan. In tegenstelling tot bij de vorige plaat, kan het ditmaal gevierd worden in een bomvol Bimhuis als een van de openingsconcerten van ADE, in het voorprogramma bijgestaan door de Londense multi-instrumentalist LUXE.
De muziek van LUXE past perfect bij deze prachtige zomerse dag in de herfst. De vogeltjes fluiten weer even en we wanen ons nog één keer op de rustige heide terwijl een lang weekend vol technobunkers voor de boeg staat. Haar prachtige fluitspel en engelachtige zang doen je wegzweven, ware het niet dat de basgedreven beats je met hun aardse trillingen aan de vloer nagelen. Langzaam wordt haar muziek steeds steviger, dansbaarder en industriëler, tot het uitmondt in een soort tribale rave. Een mooi contrast met de backdrop van de Piet Heinkade. De lege kantoorpanden vol TL-licht en de constant langsrijdende auto's, fietsers, treinen en trams geven het geheel een soort livevertoning van Koyaanisqatsi mee.
Na deze reflectie op aarde en de lucht van LUXE, kanaliseert Greetje Bijma direct het element water. Onder minimale begeleiding van Oceanic vertolkt zij eigenhandig op indrukwekkende wijze met haar stem de zee, het strand en de voltallige lokale fauna. Daarna pakt Oceanic meer ruimte en versmelten hun twee sonische werelden perfect tijdens ‘Golden Skinne’, dat doet denken aan de muziek van ANOHNI en Björk.
Bijma’s vrije stemimprovisatie lijkt op papier lijnrecht tegenover de metronoom te staan van de elektronische muziek van Oceanic. Op momenten schuurt dat ook wel en zie je de twee uitdagende maar liefdevolle blikken uitwisselen in hun getouwtrek tussen vrijheid en structuur. Zo spelen ze in 50 minuten hun nieuwe album Sykheljende Lûden. Maar op momenten zoals ‘Away From Home’, waar een soort vocale versie van de zingende zaag overgaat in een The Knife achtige beat, staat het touw perfect op spanning. In slotstuk ‘Peace In Mind’ mag Bijma nog even tonen ook een begenadigd operazangeres te zijn en in de toegift krijgen we het element vuur ook nog even te horen in de vorm van ‘Technicolour Memories’, het enige stuk van de debuutplaat deze avond. De machines kunnen aan, ADE is geopend verklaard.