PP22: Volledige focus voor de fluwelen jams van Parcels
Nu-disco band scoort onverwachts vlak voor headliner
Je kuiten zijn verbrand en de zon gaat bijna onder, eigenlijk heb je niet meer gegeten dan een halve hamburger en je hoofd staat bol van je eerste dag Pinkpop sinds twee jaar. Met twee biertjes in je handen baan je je door een laag van plastic bekers naar de Tent Stage. Eenmaal binnen hoor je een zijdezachte Rhodes akkoorden pompen. Niet heel hard, maar net groovy genoeg om in de mood te komen. De hihats vallen in, de bas funkt en je voelt dat je trillende benen beginnen te dansen. Voordat je het weet ben je al twintig minuten aan het spacen op de nu-disco van vijf jonge gasten uit Australië. Welkom bij Parcels.
Nu-disco dus, want het is echt geen Motown. Met elektronische elementen zoals drones en een blijvende four on the floor doet het meer denken aan een rare 70s b-side dj-set. Opeens is daar een fade out van de drums, maar langzaam komt er weer een synthpartij bij. De bpm wordt net wat opgeschroefd. Maar eigenlijk zo vlekkeloos dat het nauwelijks opvalt. Ja, het is absoluut soms flauw en eentonig, maar juist door in de zone te komen kun je genieten van Parcels. Ohja, de outfits zijn natuurlijk super vintage, en dat verschilt per bandlid van de Episode tot Balenciaga haute couture.
En het is toch lekker om soms naar een band te kijken waar alles gelikt is. Plus, een band die alle festivals in Nederland al een keer afvinkte, weet natuurlijk exact wat het Nederlandse publiek wil. Lekker dansen en meezingen natuurlijk. Dat kan bijvoorbeeld met steady groovepop track ‘Tieduprightnow’, of anders ‘Lightenup’ dat getransformeerd is van funky banger tot een psychedelische jam van twaalf minuten. Parcels is op Pinkpop voor de bezoekers met focus en aandacht voor de details.
HET MOMENT:
Gouden slierten die Antoon afschoot tijdens zijn optreden vallen een voor een uit de stellages. Terwijl Parcels met fluwelen vingers over hun instrumenten zweven, komt er uit het publiek een enthousiast gejoel. Het soort gejoel dat een dj kan verwachten als hij net een nummer perfect inzet, zo’n nummer waardoor die ene pil net inkickt. Alleen is hier geen pil, en ook geen dj.