PopMonument, waarbij monumentale gebouwen en hun verhalen gecombineerd worden met popmuziek, streek dit jaar weer neer in het pittoreske stadje Veere, met headliners Jett Rebel en Thomas Azier, aangevuld met kleinere optredens.

De bakermat van PopMonument stond in Bergen op Zoom, tijdens corona waaierde het festival ook uit naar Veere (2021 & 2022) en later naar Middelburg (2022) en Goes (2023). Dit jaar is Veere weer aan de beurt, met verrassende locaties. “We hebben het hoogste bezoekersaantal tot nu toe,” vertelt Joep Gudde van de organisatie. “Veere leent zich natuurlijk uitstekend voor dit soort intieme concerten op locatie. Ik zou graag nog een keer naar Middelburg willen: daar zijn nog interessante plekken voor ons. Of misschien Zierikzee.”  

Op het hoofdpodium in de Grote Kerk een vleugel, waarachter Jett Rebel een akoestische set brengt. Met alleen stem en toetsen weet hij toch een hele band bij elkaar te kunnen zingen en spelen en hij drumt de ritmepartijen aanstekelijk mee met zijn voeten. “Er zijn heel veel redenen om naar de kerk te gaan,” filosofeert hij. “Éen ervan is de goede akoestiek hier. Je hoort álles. Álles! En de meesten zijn hier om te luisteren, toch?” geeft hij als tip. Verder brengt hij volgens eigen zeggen ‘kleine, mooie, briljant geschreven, geniale liedjes’ met zijn waanzinnig stemgeluid. Hij geeft zelf een samenvatting van zijn songs: “Het was erg slecht, het was helemaal kut allemaal, toen werd het beter en dan weer minder. En nu is het wel weer goed. Het is belangrijk dat jullie dat eruit halen. Nu zijn we bij het slot aangekomen, waar het wel weer goed is.” Dat slot bestaat uit de gospel ‘Oh Happy Day,’ met het publiek meezingend en -klappend als koor: een perfecte afsluiter in deze kerk.

Amatorski

Kind Human

Thomas Azier

Tussen de twee hoofdacts in zijn er kleinere concerten naar keuze, op locatie. De artiesten spelen daar twee sets, omdat er minder publiek bij kan. In de Cisterne- een gebouwtje rondom een waterput- klinken de parlandoachtige folkliedjes van Kiki Deirdre. Voor Kind Human beklimmen de bezoekers 524 treden van de kerktoren. En ja, dat moest de geluidstechnicus ook, mét de apparatuur, legt Isabelle van Beek de vijftig uitpuffende geïnteresseerden uit. Prachtig gitaarwerk, nu weer dromerig, dan met distortion, synthesizer, een stevige drumcomputer en krachtige, persoonlijke teksten. Kind Human staat ook op Concert at Sea, als onderdeel van de Popaanzee Academy zomertour. Beneden, op het kleine podium in de kerk, klinkt inmiddels de engelenzang van Pitou, terwijl je de 524 traptreden weer afdaalt. In de Kleine Kerk is Amatorski verzameld rondom de kansel, met nevel alom en afbeeldingen van koraal, een berglandschap, zeewier en golven. Deze Belgische band is dit jaar de artist in residence en speelt ook op PopMonument Bergen op Zoom op 14 september.

Op dan naar het oude stadhuis van Veere: in de Vierschaar, de vroegere rechtbank, brengt de Antwerpse Porcelain id zijn persoonlijke akoestische liedjes- het publiek luistert ademloos, als rondom een kampvuur. Verderop treffen we in de Zeemanskamer- gewoon in een woning- DEHAZE. Sjors de Haas speelt, begeleid met keyboard, prachtig dromerige ballads.

En dan is ondertussen het hoofdpodium omgebouwd voor Thomas Azier met band. Murmelende geluiden begeleiden het intro. Van klein, naar groot, naar klein, gaat Thomas Azier in zijn nummers. Nu eens vocaal uithalend, dan weer cirkelend rondom saxofoon en stem, samples en Obi Blanche op zelfbouwgitaar. “What does it mean to be free,” vraagt Azier zich af. Vrijheid, daar draait het om. Als afsluiter het jazzy “Only The Ocean.”

Op 14 september vindt PopMonument Bergen op Zoom plaats, met Prins S en de Geit, Bongloard, J. Bernardt, Elephant, De Toegift en vele anderen. De kaartverkoop is gestart.