PEER is een band met een missie. Opgeklommen vanuit de oefenkelder in Middelburg maakt de band langzaam maar gestaag stapjes op de muzikale ladder. Maar de groep wil meer. Een aantal van hun songs belanden in commercials van Mini en Mercedes en gaven een stukje internationaal succes. Maar de top van de berg is het hoogste doel. Daarom is er nu als nieuw wapenfeit de ep ‘When The Lights Go Down’. Het gaat de muzikanten weer een stap verder brengen. Want dit zijn zes liedjes met internationale allure.

Trok PEER in de begin dagen nog richting het geluid van Arctic Monkeys, tegenwoordig zijn mogen ook Nothing But Thieves, Chef’Special en zelfs Harry Styles-invloeden niet ontbreken in het beschrijven van het Peer-kleurpallet. Daarmee hebben de zes gitaarrock liedjes van deze schijf allemaal hit potentie. Kleurvol, stijlvol en keurig binnen het kader waarmee je op Skyradio gedraaid mag worden. En laat ons eerlijk zijn, dat is wel de kant van de scene waar je met je muziek geld kunt verdienen. Opener ‘Thinking About You’ is direct een oorwurm. Je neuriet het liedje zo mee. En het kan prima onder de reclamespot van bijvoorbeeld een automerk. Maar een beetje marketeer prijst met zo’n lekker nummer alles aan. Ook luiers en tandpasta. Het is toch bijzonder knap om zulke catchy liedjes te schrijven.  In ‘Can I Call You’ komt de titel van de ep meer duidelijk naar voren. Het refrein klinkt ook daadwerkelijk of iemand het licht even uit doet. Want wat een sterke piano-riff zit er in zeg. Misschien wel het beste nummer van de plaat.

‘Supernatural’ neigt dan weer meer naar het oudere werk van de band. Misschien was het daarom ook de eerste single. Niet direct iedereen laten schrikken. Het klinkt wat donkerder dan de eerste twee liedjes. Maar ongemerkt sta je toch te heupwiegen aan de afwas terwijl PEER de kamer vult met hun nieuwe nummers. Ook ‘Electrified’ is dansbaar, maar gaat wel erg snel het ene oor in en het andere weer uit. Dit in tegenstelling tot ‘I Will Wait For You’ wat zo waar een wat alternatieve opening kent. De semi-ballad is mooi opgebouwd en heeft een mooi dromerig karakter en een duidelijke ziel. Een mooie handtekening van de makers.

Een ziel. Het is hetgeen wat de andere nummers een beetje missen. Ja dansbaar, ja, goed bedacht en geschreven en uitgevoerd. Oorwurmen tot en met. Heerlijk, eerlijk en passend binnen het genre. Maar dit soort popmuziek is ook een mooie doos zonder inhoud. Als de band echt hun eigen gezicht laat zien, dan wordt het pas echt interessant. Op deze ep komt dat het best tot uiting in ‘Can I Call You’ en ‘I Will Wait For You’. Daarin zit het hart van de plaat. Voor de andere nummers geldt: Steek ze niet onder een reclamecampagne van een multinational maar gebruik ze voor de reclamecampagne van Peer. Want de Top 40 komt niet vanzelf. En Sky Radio, 3FM, Q Music en Pinkpop ook niet. Op dat deel van de berg gelden andere krachten dan enkel goede nummers maken. PEER weet het en knokt zich een weg naar boven. Want op de top van de berg zal ooit een Zeeuwse vlag wapperen, dat is de stip aan de horizon. En waarom ook niet. Deze Zeeuwen moeten echt niet onderdoen voor Kensington Chef’Special of Di-Rect Zo goed is het. Echt. Muziek voor de massa. En daar is niets mis mee.