Begin oktober mocht Podium de Piek voor het eerst sinds begin maart 2020 weer echt open. Geen betere opener van een nieuw seizoen denkbaar dan Tribute to the Nineties ft. Rudeboy & Green Lizard, met een mix van bekende en obscure nummers uit de jaren ’90. Support act was Treehook.

Rudeboy (Patrick Tilon) behoeft eigenlijk nauwelijks een introductie. Deze energieke rapper/zanger speelde sinds de jaren tachtig in de voorhoede van de internationale alternatieve scene, met een explosieve mix van (hard-)rock, rap en hiphop. Daarmee beïnvloedden ze een wereldact als Rage Against the Machine. In 2000 ging Urban Dance Squad uit elkaar.

Rudeboy werd normaal gesproken ondersteund door een aantal leden van Green Lizard, oorspronkelijk een band uit Tilburg. Zij speelden een mix van hardrock, grunge, punk en metal en stonden op Pinkpop en Lowlands. Tot verbazing van velen waren de oprichters van Green Lizard, de broers Remi, Willy en Brian Tjong Ajong, 2 oktober in de Piek niet van de partij. Maar daar was de show niet minder om.

Treehook, afkomstig van Schouwen-Duiveland, vormde een meer dan waardige opener met hun energie en soms knap experimentele noiserock, met stoner- en punkinvloeden. Deze vijf mannen stonden enkele jaren terug ook al eens in de Piek, maar ook op Noorderslag en dat zegt wel wat. Voor een gelegenheid als deze moest je als support act van goeden huize komen, maar Treehook kon het zonder meer aan. Mede dankzij de nodige meegereisde fans.

Ze speelden een vrij korte, maar buitengewoon energieke set. Openingsnummer 'Petrol' knalde er gelijk in, met een energie die (wellicht?) ruim anderhalf jaar stilstand en frustratie leek te verraden. Zeven nummers lang liet Treehook z’n sonische waanzin op ons los, met een gitarist die stoïcijns riffs uit z’n Paisley Telecaster toverde en manisch er op los hakkende drummer. De zanger-gitarist en drummer waren tegen het einde meer voor dan op het podium te vinden. Hun waanzinnige ‘Sun Sets Too Soon’ sprong er wel uit.

Green Lizard & Rudeboy

Green Lizard & Rudeboy

Green Lizard & Rudeboy

Na een korte onderbreking was de beurt aan Rudeboy en de andere heren. Voorafgaand aan het optreden bleek Rudeboy met wat griepachtig ongemak te kampen. De leadgitarist kreeg qua zang veel ruimte, vooral in nummers van Alice in Chains, Nirvana (‘Heart Shaped Box’), Tool (‘Stinkfist’) The Smashing Pumpkins (‘Bullett with Butterfly Wings’) en Soundgarden (‘Fell On Black Days’). Geen punt, want de man blonk behalve op gitaar ook uit qua vocalen.

Rudeboy zelf schitterde vooral in fantastische klassiekers van Urban Dance Squad (o.a. ‘Fast Lane’, ‘No Kid’, ‘Good Grief’), maar deed tussendoor vaak een stapje terug. Letterlijk welteverstaan; hij ging even achter de drummer staan zolang zijn kompaan aan de beurt was. ‘Them Bones’ van Alice in Chains deden Rudeboy en de gitarist in samenwerking.

Al met al was dit een geweldig begin van een nieuw seizoen voor de Piek, die in het oude gebouw voorlopig twee jaar mag blijven van de gemeente Vlissingen. Bedoeling is dat er op termijn nieuw onderkomen wordt gevonden, maar zoiets is niet eenvoudig in Vlissingen. In elk geval erkent de Vlissingse politiek eindelijk het belang van de Piek voor de stad, waar op cultuurgebied en gemeenschappelijke voorzieningen een ware kaalslag heeft plaats gevonden.

De Piek heeft in coronatijd hoe dan ook z’n best gedaan om zich onder de aandacht te houden bij het publiek, door het organiseren van ruim veertig live streams. Maar niets is natuurlijk zo mooi als een live band voor een woest dansende en springende zaal.