“Hallo, echte mensen” begroet Erik de Jong a.k.a. Spinvis de Spot als hij met Saartje van Camp opkomt. Het voelt nog even onwennig om mensen een instrument te zien vasthouden zonder dat het beeld hapert op de pixels te tellen zijn maar het went al heel rap zodra het duo begint aan een experimentele versie van ‘Smalfilm’. De beat komt uit zijn mond door een looppedaal en door de microfoon langs de snaren te halen komt er ook nog een ongemakkelijk ijskoude melodie uit.
Wat een opluchting: de cultuursector gaat langzaam van digitaal naar offline en mag langzaam maar zeker haar deuren weer openen. De Spot opent haar deuren voor vijftig gelukkige bezoekers en Spinvis en Saartje van Camp mogen hen bedienen met nieuw materiaal, nieuwe versies van oud materiaal in een inmiddels bekende show.
De show is inmiddels bekend. Wie de theatertour heeft gezien, vorig jaar in Carré, en tussendoor nog een livestream voorbij heeft zien stralen, is al bekend met de poppen uit de ‘In Werkelijkheid’-tour van Spinvis en Saartje al mag dat de pret niet drukken. Immers, in duo-vorm of met voltallige band, Spinvis weet nog steeds te betoveren. Worden we bediend met een schitterende kleinere versie van ‘Aan de Oevers van de Tijd’ en ‘Picasso’ of een lekker weirde elektronische versie van ‘Hallo, Maandag’ brengt, het werkt ècht. Tekstueel blijft het interessant en elke keer is weer een andere interpretatie van de tekst te ontdekken, ook muzikaal experimenteert De Jong erop los.
Anderhalf uur aan klassiekers en twee nieuwe tracks ‘Hollywood’ en ‘Picasso’ verder is het alweer voorbij voordat je het weet. Spinvis en Saartje hebben het weer geflikt. Ze kunnen magie creëren door nummers binnenstebuiten te keren en opnieuw uit te vinden. Tevens moet je van steen zijn om niet ontroerd te raken van Van Camps’ cellospel. De maanden die ze niet had kunnen spelen lijkt ze in te willen halen op een euforische manier wat Spinvis’ kinderlijke enthousiasme alleen maar lijkt te vergroten. Het plezier spatte alle kanten op en voor het publiek was het wederzijds.