De avond wordt op passende wijze geopend door kind van de stad JP de Klerk. Samen met zijn dochter Lonneke zingt hij mooie tweestemmige nummers van zijn album ‘Old Cold Church Road’. Hierbij begeleidt hij op gitaar. Het wordt een intiem half uur met als hoogtepunt de goedgekozen Bob Dylan cover ‘I Shall Be Released’, die, als ware het een psalm, door heel de kerk wordt meegezongen.
Het is nogal een familieaangelegenheid in de Doopsgezinde kerk in Middelburg. Het Amerikaanse echtpaar Linford Detweiler en Karin Bergquist, beter bekend als de band Over The Rhine, is in onze hoofdstad neergestreken tijdens hun tour door Nederland. JP de Klerk en zijn dochter Lonneke verzorgen zaterdag het voorprogramma in deze intieme ‘huiskamer van God’.
Over The Rhine heeft een bijzondere band met ons land. Vier jaar na de oprichting (1989) stond de groep voor het eerst op het hoofdpodium van het Flevo Totaal Festival. Hier zouden ze vaak naar terug keren, als duo, als trio of in volledige bandbezetting. Wat de samenstelling ook is, het echtpaar Detweiler-Bergquist draait er de hand niet voor om. Ook vanavond niet. Dit concert is een jaar uitgesteld wegens ziekte maar vanavond mag het Zeeuwse publiek zich toch verheugen op een set akoestische folk, americana, gospel en singer-songwriter nummers. Natuurlijk heeft de tijd vat op het Amerikaanse echtpaar maar gelukkig niet op de stemmen van de twee. Zeker Bergquist heeft nog altijd een stem uit duizenden. Loepzuiver en met veel gevoel zingt ze haar nummers. Al bijna dertig jaar is de groep hoopvol maar melancholisch. Over The Rhine is het best met Detweiler op piano en zang, Bergquist op gitaar en zang en derde bandlid Bradley Meinerding in zijn dienende rol op elektrische gitaar. Hoe kleiner de liedjes, hoe beter de band in vorm is. Vanavond is het enige nummer met iets van drums ‘Let My Soul Catch My Body’ en eigenlijk is dat het minste nummer van de show.
Het trio is relaxed en maakt grapjes over het feit dat ze het publiek voor de verandering eens kunnen zien. Ook met de inleidende monoloog van ‘Betting On The Muse’ heeft Detweiler de lachers op zijn hand. Met ‘I’d Want You’ wordt naar eigen zeggen een apocalyptisch liefdesliedje ten gehore gebracht, want sameneen huwelijk én een band runnen zorgt wel eens voor donkere wolken. Maar in al die jaren blijft het echtpaar tijdens bepaalde nummers elkaar verliefd aankijken. Hoe mooi is dat!
Deze toer door ons land is ook één grote reclamespot voor het nieuw album dat binnenkort verschijnt. Hun laatste langspeelplaat is ‘Meet Me at the Edge of the World’ uit 2013, de kerstplaat ‘Blood Oranges In The Snow’ even niet meegeteld. Van het aanstaande album komen een aantal nummers langs die meer dan de moeite waar zijn. ‘Broken Angels’ is tekstueel erg sterk en het als toegift gespeelde ‘Leaving Days’ mag er ook zijn. Het publiek in het Godshuis is muisstil en geniet net als de band met volle teugen. Na een dik uur en drie toegiften is de koek op. Morgen weer een gewone dienst, want dan is het zondag.