There There opent de avond en doet dat op verbluffende wijze. Hun half uur aan post-rock pur sang, waarin veel ruimte is voor epische Sigur Rós-achtige gitaren en bulderende synths, verveelt geen moment. De jongens halen veel inspiratie uit – zoals de naam al doet vermoeden – Radiohead, maar de lage stem van zanger Joep Gudde trekt een heerlijke deken van new wave over het geluid. Hou deze band in de gaten, want hier gaan we hopelijk nog heel veel meer van horen.
Na een korte podiumwissel is het de beurt aan Keaton. Het eerste nummer begint twijfelachtig, wat waarschijnlijk te wijten is aan het feit dat de band al een half jaar niet heeft opgetreden. Ook speelt vandaag voor het eerst bassist Robbin van de Bor mee, die pas vorige week zijn eerste repetitie met de band heeft gehad. Desondanks staat hij echt zijn mannetje en voegt hij veel toe aan de band. Genadeloos vliegen zijn handen over zijn bas en hij pikt zelfs twee verdienstelijke solo’s mee.
Gaandeweg het optreden vordert, staat zanger Maxim Ventulé met steeds meer vertrouwen op het podium. Zijn basgitaar is hem ontnomen zodat hij zich volledig kan focussen op zijn zangpartijen, wat de muziek veel goed doet. De nummers hebben sterke teksten en melodieën. Ook kan Ventulé zich nu beter focussen op de interactie met het publiek, wat de show boeiend maakt.
Halverwege de set gaan de lichten ineens uit en begint er een kleine documentaire over Keatons studiotijd met Sven Figee (Sven Hammond) te spelen. Als de documentaire van een kleine vijf minuutjes afgelopen is, staat er een lach op het gezicht van het hele publiek. Dan schakelt de nieuwe single van Keaton – met videoclip – in, en wordt duidelijk hoeveel de band afgelopen maanden veranderd is. De funk en soul, toch wel het handelsmerk van de band, zijn overboord gegooid en hier staat gewoon een heel goede rockband met een heel goede zanger/frontman.
De tweede helft van de set staan de jongens in hun bekende 70’s overhemden en walsen ze over de zaal heen. Weg is alle twijfel uit het eerste deel van de set, en voor de zaal het weet, is Keaton al toe aan zijn laatste nummer. Dat kan er maar één zijn: nieuwe single ‘Seventies Jeans’, die we alleen nog maar op de beamer hebben kunnen zien. Drie minuten later is het optreden helaas voorbij, hoewel de band nog even terug mag komen voor hun oudere single ‘Trampoline Lover’.
De set had iets beter opgebouwd kunnen worden en misschien ook iets ingekort mogen worden, maar er op deze avond was niets aan te merken, behalve de lage opkomst van het publiek dan. Deze twee bands verdienen veel beter en hopelijk gaan ze dat komende tijd ook krijgen.