De Zeeuws-Vlaamse/ Vlaamse hardcore-band Fit For The Bleeding heeft zijn nieuwste ep met vier nummers uitgebracht. De nummers klinken stuk voor stuk ‘old-school’ en dat neemt de band wel heel letterlijk. Wie een fysieke kopie van ‘Est. Today’ wil hebben, kan maar beter even het stof van de oude cassettespeler af blazen.

Het eerste nummer ‘Today‘, is een kort nummer. Het telt slechts 40 seconden, maar opent gelijk met rauwe vocalen en een dreunende gitaar. Een goede introductie van wat nog komen gaat.

Invloeden

Bij  ‘Nothing Like You’ wordt  een rustig tempo ingezet. Maar na een kleine 30 seconden schiet het nummer in de volgende versnelling en begint het pas echt. Deze wisselingen in tempo gaan heel het nummer door en daar heeft de drummer een groot aandeel in. De invloeden van bands als Madball en Biohazard zijn goed te horen. Tegen het eind van het nummer is er nog een breakdown; een perfect intro voor het derde nummer.

Met ‘Don’t Count On Me‘  komt Louisa Steenbakker van de band Rites meedoen op de vocalen. Deze bijdrage zorgt voor een blijvende variatie in het nummer en de afwisseling werkt uitstekend.

Mokerslag

En dan is ‘Mile In Your Shoes‘ alweer het laatste nummer van de ep. Een pakkende afsluiter. Fans van de wat oudere hardcore-bands, kunnen met Fit For The Bleeding hun ei volledig kwijt. ‘Est. Today’ is al klaar voordat je er erg in hebt. Korte, strakke en gevarieerde nummers, die klinken als een mokerslag in het gezicht. Rauw en onvervalst. De duur van de ep is misschien ietwat kort, maar het is een goede reden om deze mannen eens live te bezichtigen.