In het eerste weekend van juli wordt traditioneel de Brouwersdam omgebouwd tot één van de grootste muziekfestivals van Nederland: Concert at SEA. De eerste dag van de 2016 editie is vol fanatieke meezingers, verrassende meevallers en meeuwen. Vooral veel meeuwen.

Vroeg in de middag wordt het Zeeland Podium geopend door Cøver at SEA, een combinatie van Bløf en andere artiesten, zoals Lucas Hamming die op zaterdag zelf het Umoja podium zal beklimmen. Dit jaar heeft de vaste openingsact als thema “Heroes”. De mannen van Bløf brengen met de covers een ode aan de muzikale helden die we in het afgelopen jaar zijn verloren. Zo klinken onder andere de vertrouwde klanken van ‘Rebel Rebel’ van David Bowie en ‘Purple Rain’ van Prince over de Brouwersdam. Ondanks de regen heeft het publiek er zin in en voor het eerst kleurt het plein voor het Zeeland Podium knalgeel van de petjes. 

Een uur later betreedt Douwe Bob het hoofdpodium en hij trekt haast onmiddellijk zijn Concert at SEA vest uit, wat de singer-songwriter luid applaus en gejoel van het publiek oplevert. Het moge duidelijk zijn: Douwe Bob is op een missie. Hij is sexy en Zeeland mag – nee, zal – het weten. Samen met zijn band begint Douwe Bob zijn set met één van zijn hits, “Sweet Sunshine”. De zon breekt helaas niet door, maar het is inmiddels droog en het jonge vrouwelijke publiek zingt alles mee, van zijn minder bekende tracks tot zijn Eurovisie Songfestival knaller “Slow Down”. 

Nog voordat HAEVN daadwerkelijk het Umoja Podium beklimt merkt de podiumpresentator het al op: het modderige veld voor het podium is nog nooit zo vol geweest. Onder luid applaus betreden de vier Nederlandse mannen het podium, waarna ze dromerige en kwetsbare indiepop ten gehore brengen. De muzikanten houden hun ogen gesloten terwijl ze hun instrumenten bespelen en het publiek volgt hun voorbeeld, wegdromend op de muziek. Tijdens het optreden van HAEVN begint het weer te regenen, maar ergens is dat ook wel weer mooi. Het lijkt perfect bij de dromerige en ingetogen klanken van HAEVN te passen. 

Al lang voordat Typhoon op het Zeeland Podium speelt, staat het veld al stampvol. Het publiek is duidelijk benieuwd naar de man waar we al zoveel lof over hebben gehoord. En die lof blijkt terecht: Typhoon brengt niet de zon naar Concert at SEA, maar wel de zomer. De vrolijke mix van hiphop, jazz en reggae brengt een glimlach op de vele gezichten in het publiek, verscholen onder kleurrijke poncho’s en truien. Op blote voeten, een katoenen blouseje en een short is Typhoon gekleed voor minimaal 30 graden, en voor heel, heel even, voelt het ook zo. Het publiek danst, zingt en klapt vol overgave mee. “Lobi da Basi” zegt Typhoon, “Liefde is de baas”. Hij spreekt het publiek aan, terugkijkend op een roerig jaar, en spoort hen aan om verder te kijken dan de verschillen en samen één te zijn. Zijn uitspraak wordt beloond door een overweldigend applaus. Zodra de vertrouwde klanken van “Zandloper” over het terrein op de Brouwersdam razen, komt het publiek pas echt tot leven en danst het gehele veld, van de voorste ring tot de achterste hekken, mee. 

Het is een koude en regenachtige vrijdag van Concert at SEA, maar het mag de pret absoluut niet drukken. Er wordt uitbundig gedanst, gedronken en gelachen – kortom, een vooral gezellig festival. Meeuwen scheren over het modderige terrein, omlaag turend naar een makkelijke prooi: frietjes, kipkluiven of echte Zeeuwse mossels. De gehele dag wijzen festivalgangers naar de vliegende jutters en roepen: “Hee, daar is Guus Meeuwis al!”. Lollig, maar hij is er natuurlijk pas écht als het gehele veld joviaal meezingt en meedanst. De entertainer brengt zijn vaste recept naar de Brouwersdam, waar hij laat zien dat het nog altijd een succes is. En tijdens het Brabantse meezingfeest van Guus Meeuwis breekt dan eindelijk het zonnetje door. 

Tegen de tijd dat de rookmachines dikke wolken op het Zeeland Podium creëren in afwachting van de afsluitingsact, verdwijnt de zon langzaam maar zeker achter de nog resterende regenwolken en uiteindelijk achter de Noordzee. De vrijdag van Concert at SEA wordt afgesloten door Faithless, een iconische danceact bestaande uit Britse zanger Maxi Jazz en producer Sister Bliss. Zo een act op een festival als Concert at SEA, dat vooral gedijt op gezelligheid, familie en meezingmuziek, is toch een onverwachte keuze. Maar het is een keuze die positief uitpakt. Faithless komt onder een gordijn van rook op, mysterieus belicht en zonder enige aankondiging. Wat blijkt, een act als Faithless heeft geen aankondiging nodig; het spreekt helemaal voor zichzelf als dance act, maar is blijkbaar ook een act waar het hele gezin van kan genieten. Wanneer Sister Bliss inzet met de synthesizer, is het voorste vak gevuld met een flink aantal gezinnen. Moeder zingt haast gehypnotiseerd mee, terwijl het hoofd van vader meedeint op de beat. De kinderen, te jong om bekend te zijn met het repertoire van Faithless, kijken met grote ogen naar de werkelijk prachtige en indrukwekkende lichtshow. Excentrieke zanger Maxi Jazz voegt zich bij Sister Bliss en zijn band op het podium; boomlang en graatmager torent hij boven het podium uit. Zijn diepe stem, die zo karakteristiek is voor het geluid van Faithless, is helaas niet meer wat het geweest is. De zang op “God Is A DJ” mag een paar tonen hoger zijn, maar het lijkt Maxi Jazz weinig uit te maken. Hij hypnotiseert het publiek met zijn woorden, terwijl Sister Rollo hen laat dansen tot diep in de nacht.