Recensie: The Venues - The Venues

Zeeuwse Britrockers blijven binnen de lijntjes

Joris van Moort ,

De Zeeuwse band The Venues bestaat al sinds 2010, maar is nu pas klaar om zijn werk aan het publiek te presenteren. De debuut ep is titelloos en bevat vier zelfgeschreven nummers. Tussen al het metalgeweld en singer-songwriters muziek is Britrock weer eens wat anders in de Zeeuwse muziekscene.

In de afgelopen maanden werkte de band onder leiding van zanger/gitarist Tim Gorter aan een ep met vier zelfgeschreven nummers, opgenomen in de Avalanche studio’s in Oost-Souburg. Op 30 mei presenteert de band het resultaat podium De Spot te Middelburg.

De muziek op de plaat doet het meest denken aan Miles Kane en Jake Bugg. Het blijft echter bij invloeden ervan. De plaat opent met een simpel, maar doeltreffend gitaarrifje van gitarist Redmar Hiemstra, gevolgd door een typisch Britrock drumritme door drummer Julius Meijer.  Het gitaarrifje van ‘Black Leather Lady’ blijft aanwezig en na het refrein eindigt het nummer in een solostuk van de gitarist. Wat opvalt is de zangstijl van Gorter: hij heeft een bepaalde manier van zingen waarbij hij woorden net te lang aanhoudt. Dit is op de gehele plaat terug te horen.

De recht-toe-recht-aan track ‘Silenced My Song’ is het tweede nummer op de ep, met daarin geen verrassingen, al sluit het nummer wel af met wederom een gitaarsolo van Hiemstra. Een prima uitgewerkt nummer, als het gaat om opbouw en uitvoering ervan. ‘Silenced My Song’ is het sterkste nummer van de ep. Ook bij het derde nummer van de plaat, ‘We Are The World Man’, komt het geronk van de gitaren weer terug, al geeft de baslijn de boventoon met een lang, instrumentaal intro. De backing vocals van bassist Bas Boone komen in het refrein prima tot zijn recht en geven het nummer net dat beetje extra. De laatste track ‘New Direction’ vat alle facetten van de ep samen met een simpel terugkerend gitaarrifje.

Over het algemeen is het een prima eerste ep waarbij de mannen binnen de lijntjes van de Britrockgenre spelen, al ontbreekt het aan een stukje eigen identiteit en eigen sound. Door de simpel uitgevoerde gitaarrifjes en drumritmes lijkt het al vlug op een ‘dertien in een dozijn’ band, in een genre waar er vele van zijn. Een toevoeging van toetsenist of een ander instrument zal de band naar een hoger niveau tillen.

De ep ‘The Venues’ is te beluisteren op SoundCloud, Spotify en iTunes.