Says Who? , een hiphopartiest uit het Zeeuwse Middelburg, heeft onlangs zijn debuut ep uitgebracht: ‘Directions’. Een fijn album om bij weg te dromen, tijdens de donkere herfstavonden.

Het idee achter het album is het gevoel te vertalen dat men krijgt wanneer men alleen onderweg is, on the road. Dat is goed gelukt. Het heeft iets melancholisch; je laat iets achter, op weg naar iets nieuws, neemt onderweg nieuwe dingen mee, laat oude zaken los en doet inspiratie op.

In het maken van de beats en samples kreeg Says Who? ondersteuning van dj Vindictiv. De twee werken vaak nauw samen en zijn duidelijk goed op elkaar afgestemd. Ook trompettist Vicky Flint speelt een gastrol op deze ep, in het slotnummer ‘Something Funky’.
Over het algemeen is het een erg jazzy hiphop-album. Heel laid back. Het is niet meteen een dansbaar album, maar dat het swingt, is een feit. Mede door de invloeden van soul en funk en de daarmee geraffineerde beats. Jammer genoeg is de titelsong ‘Directions’ wat aan de eentonige kant. Het is dan ook de langste track van het album en mist een beetje afwisseling, al is het niet meteen saai. Wellicht zou een iets kortere versie het beter doen. Maar afgezien van dit kleine minpuntje steekt het album erg goed in elkaar. ‘Downstream’ is een mooie short track die eruit springt, met slechts een paar geluiden erg minimaal. En toch raakt het. ‘Blue Smoke’ is een erg groovy nummer. Lekkere percussie en goeie afwisseling met breaks en fills in de beat. De opvolger ‘Six Winds’ zet die trend voort. Het hoogtepunt is ‘Q&A’, met een heerlijk tropisch geluid. Het ene moment uitbundig en dan weer ingetogen heeft het een mooie dynamiek. Het vrolijkt je op en geeft energie.

Alles bij elkaar een erg fijne ep. Er staan aardig wat tracks op: tien in totaal, alle instrumentaal. Sommige zijn vrij kort en de totale lengte van de ep komt op zo’n kleine 40 minuten. Het is een mooie verzameling die de stijl van Says Who? goed laat horen, relaxte jazzy hiphop. Een leuke kennismaking met deze artiest. Voor wie per se een vergelijking wil: het komt het meest in de buurt van Jazz Matazz, het muzikaal project van rapper Guru (Gang Starr). Luister zelf, zet een lekker bakje koffie of thee, ga zitten in een luie stoel en laat je meenemen op de muzikale reis van Says Who?.