Het is mei 2015 als de Goese metalband Harbour of Souls de studio induikt met producer Pieter Kloos. Kloos heeft ook gewerkt met bands als Peter Pan Speedrock, Vanderbuyst en Gingerpig. Deze producer weet dus wel wat voor geluid hij kan halen uit de hardere bands. Vier nummers zijn opgenomen voor ‘Mountain of Fire’, zes minder dan hun titelloze demo. Harbour of Souls propt de vier nieuwe nummers in een amper twintig minuten durende ep, die hoge verwachting schept.

De ep ‘Mountain of Fire’, gaat verder waar de demo ophield. Het opent met de titeltrack met een heerlijke 80’s metalriff en is klaar om los te gaan, al heeft het nummer toch wat opstartproblemen. Het mist net een extra ‘dot gas’. Zanger Martin de Jong claimt vuur te spugen, maar de hitte komt niet echt door de speaker. Dat beetje gas komt er bij ‘In For The Night’. Dit nummer hakt er net wat meer in. Dat er al wat meer aandacht aan de productie van dit nummer is gegeven, is te horen aan de opbouw, de break halverwege het nummer en de meerdere lagen gitaren die op dit nummer het best naar voren komen.

Nog een tandje erbij? Waarom niet. ‘Set The Children Free’ toont tekstueel de progressieve kant van de band. ‘Safe’ doet de deur dicht. Na drie nummers is het nog niet gedaan met de energie. De nieuwe drummer mag zich even kenbaar maken in de opening van het langste nummer van de ep.

‘Mountain of Fire’ weet te boeien, al is het nog wel de vraag wat precies de houdbaarheidsdatum is van dit nieuwe materiaal. Harbour of Souls zet met de ep namelijk al serieuze stappen naar een professioneel geluid, dus een album zou zeker geen overbodige luxe zijn. Na het beluisteren van deze ep, wordt het verlangen om de band live te horen groter. Hoe zou ‘Safe’ klinken? Al rekt de band dit nummer nog eens met vijf minuten extra... het blijft gewoon lekker raggen, Harbour of Souls.