El Combo bracht eind vorig jaar het album ‘Maandagmiddag Half Vier’ uit en trakteert de luisteraar hiermee op maar liefst veertien verrassende nummers. Zanger Jaap van Boven neemt de luisteraar mee op een rit langs veel sociale problemen in onze samenleving zonder de relativerende ondertoon te verliezen. 3voor12 Zeeland stapte in.

Zanger Van Boven is er duidelijk over: “Je kan deze cd zien als een retrospectief van toen tot nu.” Zo staan er nieuwe nummers op het album die enkele weken voor de opnamesessies zijn geschreven, maar ook oude nummers die al meegaan sinds dat de band enkele jaren geleden haar eerste album uitbracht. In sommige nummers zijn de inspiratiebronnen van de band goed te herkennen. Zo doet de gitaar in ‘Voor Het Fatsoen’ denken aan ‘Norwegian Wood’ (The Beatles) en verraadt het connecties met de Engelse beatmuziek uit de jaren 60. ‘Zo is het Maar Net’ heeft iets van ‘Another Brick In The Wall’ (Pink Floyd) en laat zien dat de band zich ook heeft laten vormen door de psychedelische rock uit de jaren 70. Zo is de cd niet alleen een kijkje in de keuken van de band zelf, maar is het ook een greep uit 60 jaar popmuziek.

Centraal op het album staan de teksten geschreven door Van Boven zelf. Door constant met woorden te spelen zet hij de luisteraar aan het denken en creëert hij sfeer op de plaat. Zo construeert hij op ‘Ik Red Me Wel’ erg treffend een mislukte relatie en geeft de bonus track ‘Talent, Talent’ een interessante kijk op het schrijven van liedjes. Zwaarmoedige teksten over de ellende in het land en in het leven worden goed afgewisseld met lichtere tracks als ‘Jenever’ die niet zouden misstaan voor feestmuziek. De kracht van de teksten zit hem niet zozeer in de melodie, maar veel meer in het ritme van de woorden. Samen met de strakke drumpartijen en baslijnen vormt de zang het fundament van de band.

Het blijft bij El Combo echter niet bij een sterk fundament. De door Carlo Smolders gearrangeerde achtergrondzang geeft de muziek een warme kleur. De akkoordprogressies gitaarpartijen laten zien dat El Combo beschikt over zeer bekwame muzikanten met een uitgebreid muzikaal vocabulaire. De band breekt op tracks als titeltrack ‘Maandagmiddag Half Vier’ los van het traditionele schema van een popsong met een vertraging en een prachtige gitaarsolo met mooie frasering.

Soms mag de band tekstschrijver Van Boven echter nog iets meer inzetten als troubadour en verhalenverteller en de melodie in de zang volledig in de achtergrondzang stoppen. (vergelijkbaar met bijvoorbeeld Leonard Cohen) Daardoor zou de band een nog sterker contrast scheppen tussen de melodieuze creatieve akkoorden en riffs in de gitaar en de ritmische teksten van de zanger, waardoor beide nog meer tot hun recht komen.

Met dit vierde album slaagt de band er in de luisteraar in te pakken met echte bandmuziek gepresenteerd in een professionele productie. El Combo heeft potentie uit te groeien tot de nieuwe ‘The Scene’ en heeft met haar muzikaal rijke kleurenpallet veel toe te voegen aan de Nederlandstalige muziekwereld.