Clear Glamour mag zich ook bij RegioRuis een terechte winnaar noemen

Zes acts strijden om titel

Tekst: Rene de Dreu Foto's Rene Kauwenbergh ,

In de popzaal van Brogum stonden op de zaterdagmiddag van de 34ste Anywave in Zierikzee de zes finalisten van RegioRuis geprogrammeerd.

Voor het Walcherse Keaton de vierde achtereenvolgende finale in het circuit voor nieuwe jonge Zeeuwse bands. Dat is op zich al een prestatie van formaat na nog geen jaar als band actief te zijn. En ook bij RegioRuis maken ze weer indruk met hun repertoire van toegankelijke alternatieve poprock. Met een zanger/frontman die steeds meer weg heeft van de Britse Morrissey en The Smiths en drie muzikanten die hun instrument goed beheersen geldt Keaton als één van de belangrijkste Zeeuwse nieuwkomers van het afgelopen seizoen. De meerstemmige zang geeft de band een extra troef. De opbouw van set en nummers houdt het optreden ook bij Anywave boeiend. De mix van Stromae’s gigahit ‘Formidable’ in hun slotnummer is zonder meer ’raak’. Een goed begin voor een finale die het ‘beste van de nieuwkomers’ belooft.  
 
En Keaton blijft overeind als daarna het Schouwse Withfield zich wat rammelend door hun set werkt. De belofte die ze in de voorronde leken te zijn komt niet echt uit de verf. De stevige rock vlindert net teveel tussen punk en progessive om een eenheid te vormen. Daar is dus nog werk aan de winkel om als team met een eigen geluid te imponeren.
 
Ook singer-songwriter Django hield teveel verborgen van zijn talent om in de finale te schitteren. Dat het talent er is om met een eigen karakter en voor een 16-jarige bevlogen teksten verder te komen, lijkt niet aan twijfel onderhevig. Er staat iemand op het podium die iets teweeg brengt. Dat lukte niet helemaal met een nieuw Nederlandstalig nummer. Django schittert met zijn stem vooral in de onberispelijk gezongen eigen Engelse teksten, die op z’n minst meer diepgang suggereren.
 
Pevis uit Hulst lijkt van ieder optreden een feestje te maken. Ook nu weer met muziek die ze bijna improviserend uitvoeren. Wie de band volgt weet dat hun song ‘Mango’ door het latin- en reggae sausje er altijd uitspringt. De band riskeert daardoor het image van een one-hit wonder te worden. De andere nummers hebben allemaal net niet dat niveau.
 
Keaton lijkt dus nog steeds op een eerste overwinning af te stevenen als er nog twee bands te gaan zijn. Clear Glamour (als winnaar van Steenworp en Podum-Z) staat als een huis. Een intro en eigen nummers die in anderhalf jaar tijd tot in details worden beheerst. Poprock met verwijzingen naar eighties rock en tegen de grens van commerciële gepolijste radiorock. Maar het blijft genoeg binnen die grens om er het etiket alternatief op te plakken.  
 
Nog verder van gangbare airplay blijft het Walcherse The Shore Cries Attic. Stevige rock met ademgevende breaks en naar hiphop en metal neigende energie zorgen er voor dat er iets gebeurt op het podium dat overslaat naar het publiek. Feilloos is het nog niet en sommige nummers lijken nogal op elkaar. Ook daar dus nog wel wat werk aan de winkel, maar de band is als deelnemer bij het coachingsproject PopaanZee in goede handen. Dat gaat zich ongetwijfeld uitbetalen. Keaton grijpt na die twee bands weer mis en moet het met een derde plek doen. Clear Glamour mag zich ook bij RegioRuis een terechte winnaar noemen!