Great Minds geeft show om ‘U’ tegen te zeggen

Brandwerk laat zich niet uit het veld slaan

Daniel Vervelde ,

Het is zaterdagavond. Een koude zaterdagavond wel te verstaan. De binnenstad van Bergen op Zoom lijkt uitgestorven. De straten zijn donker en verlaten. Maar, gelukkig is daar altijd nog het met licht bepakte, warmte uitstralende poppodium Gebouw-T. Dit is de plek waar het vanavond allemaal gaat gebeuren. Met Great Minds staat er namelijk een act van jewelste op het programma. Brandwerk krijgt de taak om het publiek op te warmen.

Energieke hiphop
Het is niet druk in de Rabozaal van het poppodium. De organisatoren van de avond lijken daarom ook te wachten tot de zaal enigszins volstroomt. Wanneer dit niet blijkt te gebeuren, wordt er dan toch afgetrapt. Brandwerk maakt zijn opwachting en het collectief lijkt recht op zijn doel af te gaan: het publiek in de stemming laten komen.
 
Brandwerk, een hiphopcollectief uit Dordrecht dat bestaat uit twee mc’s (KAYmartin en Ella), drie producers (Deon, Miel en Stam Des Bouvries) en ‘hype man’ Diggy Rast, knalt er vanaf het begin lekker op los en lijkt de lege zaal voor lief te nemen. Het publiek dat er is, wordt door de drie frontmannen in beweging gebracht. Aan entertainend vermogen ontbreekt het niet bij de Dordtse rappers. De grappen vliegen je, tijdens de korte pauzes tussen de nummers door, om de oren en zo nu en dan wordt er een refreintje voorbereid met de toeschouwers, zodat de aanwezige mensen deze uit volle borst mee kunnen doen.
 
De werkwijze van de Dordtenaren werpt zijn vruchten af. Het in het begin erg statische publiek komt langzamerhand los en het enthousiasme van de mannen lijkt over te komen op de aanwezigen. Het meezingen loopt hier en daar echter niet zo lekker, maar na een paar keer extra oefenen lijkt het publiek zelfs daar geen moeite meer mee te hebben.
 
Hoe dichter het optreden zijn einde nadert, hoe meer zin en energie de mannen van Brandwerk lijken te krijgen. En daar is helemaal niets mis mee, want het publiek laat zich hierin meenemen. De rapgroep, die afgelopen jaar nog in de finale van de Grote Prijs Van Nederland stond, fungeert dan ook als een prima act om in je voorprogramma te hebben. Met het opwarmen van mensen hebben de hiphoppers weinig moeite. Het collectief kan tevreden zijn met hetgeen ze op de planken hebben gelegd en in de toekomst gaan we zeker nog van ze horen.
 
Top-3
Tijdens de pauze wordt het langzamerhand drukker in Gebouw-T. Maar, waar het poppodium normaal gesproken afgeladen vol is met jonge jongens en meisjes wanneer er hiphop op het programma staat, is dat vandaag niet het geval. De gemiddelde leeftijd is aanzienlijk hoger dan doorgaans en er heerst dan ook een andere, meer relaxte sfeer in de zaal.
 
Vreemd is dit niet, aangezien rappers Jiggy Djé, Sticks en Winne en producer Dr. Moon, samen Great Minds, al een hele weg hebben afgelegd binnen de vaderlandse hiphopscene en Dr. Moon zelfs daarbuiten. Wanneer er een geschiedenisboek wordt geschreven over Nederhop, staan deze vier artiesten, van begin tot heden, in bijna ieder hoofdstuk wel ergens genoemd. De drie mc’s van dienst worden zelfs gezien als de drie beste die Nederland te bieden heeft.
 
Maar, ook bij het optreden van dit supercollectief blijft de zaal slecht gevuld. Het is wel wat drukker. Ongeveer de helft van de ruimte is ingenomen door het publiek, maar met zo’n grote naam op het affiche mag dit wel teleurstellend genoemd worden. (HIPHOPLIEFHEBBER UIT BERGEN OP ZOOM EN OMSTREKEN; WAAR WAS JE?!). Dit drukt de pret echter niet. De groep heeft ongetwijfeld voor hetere vuren gestaan en laat vanaf het begin zien waarom zij zo geroemd werden het afgelopen jaar.
 
De Great Minds beginnen hun show met tracks van hun gelijknamige album. Deze worden vlekkeloos ten gehore gebracht en door het publiek wordt er prima voortgeborduurd op de energieboost die eerder werd gegeven door Brandwerk. Een hiphopfeestje is geboren en Jiggy Djé wil dit graag vanaf een andere plek bekijken dan de bühne. Hij besluit één van zijn teksten dan ook tussen de toeschouwers te spitten: “Niet in de V.I.P. maar midden in het publiek”, zoals zijn collega Sticks ooit liet horen in een Opgezwolle-refrein. Leuk extraatje is de bassist die de heren hebben meegebracht.
 
Net als bij de supportact is er in het optreden van de hoofdact ruimte voor intermezzo’s. Zo vertelt Sticks hoe hij ’s nachts na een avondje draaien zijn sleutels is kwijtgeraakt en geeft Jiggy aan dat het voorheen niet zo boterde tussen hem en zijn Zwolse kompaan Sticks. Dit levert een tweestrijd op tussen de Amersfoortse en Zwolse rappers, waarbij grote successtukken als ‘Blauw Bloed’ van Jiggy Djé en ‘Hoedenplank’, dat stamt uit Sticks periode bij rapgroep Opgezwolle, de revue passeren. Spacekees ondersteunt hen hierbij en de heren springen op elkaars tracks.
 
Wanneer Winne tenslotte zijn bekendste solonummers, zoals ‘W.I.N.N.E’., uit de kast heeft getrokken, wordt het voor de mannen tijd om af te sluiten. Dit doen ze met het toepasselijke liedje ‘Doag’, de eerste single van het album. De derde verse van deze track wordt oorspronkelijk ingevuld door Kleine Viezerik, maar aangezien hij niet aanwezig is in Bergen op Zoom springt ‘hype man’ Diggy Rast van Brandwerk het podium op. Samen met de top-3 van Nederland zorgt hij voor een knallend einde van een uitstekend opgebouwde show vol verrassingen.
 

Een avond om niet snel te vergeten met een zeer talentvol collectief in het voorprogramma en de beste hiphopact van dit moment als headliner. Druk was het niet, bij vlagen wel intiem.