Mister & Mississippi verzorgt steengoed optreden in Gebouw-T

Emil Landman trapt de avond af

Tekst:Daniel Vervelde, Foto's: Agnes van den Herik ,

Het is zaterdagavond en het cafégedeelte van het Bergse poppodium Gebouw-T is, in vergelijking met andere avonden, vrij leeg. Waar het normaal gesproken dringen is aan de bar, daar kan nu het ene na het andere pilsje worden besteld, zonder dat men lang hoeft te wachten. Opvallend, aangezien er met Mister & Mississippi een grote naam op de flyer prijkt.

Deze grote naam lijkt echter geen echte publiekstrekker te zijn. In de Rabozaal, waar het optreden wordt gehouden, is het namelijk ook niet zo druk als gewoonlijk. Normaal gesproken is de zaal tijdens het voorprogramma voor iets meer dan de helft gevuld, maar nu wordt de vijftig procent niet gehaald tijdens de support-act. Jammer. In de persoon van Emil Landman staat er namelijk een leuke singer/songwriter op het podium.

Stilte voor de storm?

Het publiek in de zaal uit onderling haar verbazing over de nauwelijks gevulde zaal. ‘’Mister & Mississippi komt optreden, er staat een goede artiest in het voorprogramma; waar is iedereen?!’’, klinkt het links en rechts. ‘’Zou het de stilte voor de storm zijn?’’
 
Emil Landman lijkt zich er niet druk om te maken. Hij zingt onverstoord zijn songs en speelt daarbij gepassioneerd op zijn gitaar. Met zijn ogen dicht gaat hij helemaal op in zijn eigen teksten en muziek. Dit levert mooie beelden op.
 

De onverstoorbare houding van de zanger, die onder meer te zien was in De Wereld Draait Door, lijkt ook invloed te hebben op het publiek. De verbazing over de lege zaal heeft gedurende het optreden plaats moeten maken voor enthousiasme. Ieder liedje dat Landman speelt, wordt namelijk getrakteerd op een luid applaus. Ondanks de lege zaal kan hij dus terugkijken op een prima optreden. En dat is zijn eigen verdienste.

Stilte voor de storm!

Het voorprogramma zit er inmiddels op en de zaal stroomt langzaam voller. Het begint erop te lijken dat het Mister & Mississippi toch is gelukt de rol van publiekstrekker naar behoren in te vullen. Bij aanvang van het optreden van de vierkoppige band is de zaal namelijk voor meer dan driekwart gevuld.
 
De band, die is voortgekomen uit een schoolproject aan de Herman Brood Academie, laat vanaf het eerste nummer zien er zin in te hebben. Alles wordt uit de kast gehaald. Klein gezang wordt afgewisseld met grote, lange uithalen. Ieder lid van de groep bespeeld gedurende de avond meerdere instrumenten en er is veel interactie met het publiek.
 
Ook het lichtgebruik tijdens het optreden is van grote toegevoegde waarde. Zo worden de lampen tijdens het nummer ‘Follow the sun’ op een dusdanige manier bediend, dat het lijkt alsof de band het publiek daadwerkelijk meeneemt op een zoektocht naar de zon. Van klein schemerlicht tot grote schijnwerpers, in combinatie met de up-tempo muziek en de warme stemmen: er heerst een zomerse sfeer in de zaal.
 

Mister & Mississippi laat ook zien lekker te kunnen knallen. Af en toe wordt de bass op een dusdanige manier bespeeld, dat de ruiten van de rookruimte van het poppodium zichtbaar staan te trillen. Hiermee geeft de band antwoord op de vraag die het publiek tijdens de support-act stelde: het was inderdaad de stilte voor de storm!