Slim Cessna's Auto Club laten Goes dansen

Ora et Labora prediken het einde der tijden

Andre Joosse ,

Koninginnenacht 2013. Vanavond staan er twee acts op het Goese podium ’t Beest die hun inspiratie halen uit het woord van God. Slim Cessna's Auto Club zagen we al eerder in Middelburg en staat garant voor een avond alternatieve country. Het voorprogramma Ora et Labora is een reli- ofwel refo-noise duo. Ze werken aan een cd en laten ons vanavond hun eerste nummers horen.

We beginnen vanavond met de samenwerking van broeder Dieleman en Pim van de Werken. Samen vormen ze Ora et Labora. Het debuut van dit refo-noise duo vond plaats vorig jaar op het off-venue programma van Incubate, toen onder de naam Jesus Dieleman. Nu zijn de twee onder hun nieuwe naam klaar om de wereld te bekeren. We horen een logge geluidsmuur van kerkklokken met piepende en krakende samples. De vloer van het podium ligt bezaaid met draden, knoppen en cassettebandjes, het duo knielend daarachter. Al snel worden we aangesproken door de zware stem van een dominee die het einde ter tijden predikt. Aan de basis van de nummers liggen de cassettebandjes met daarop preken van de oud-gereformeerde gemeente, zware teksten die niet altijd de kant van liefde en vrede opzoeken. Het publiek weet nog niet goed wat ze met het duo aanmoeten. Maar de aandacht blijft. De doempreken hebben waarschijnlijk toch nut gehad.
 
Slim Cessna's Autoclub uit het Amerikaanse Denver mag vanavond het hoofdprogramma zijn. Met meer dan 20 jaar ervaring en een achttal albums in hun discografie is het een act van formaat. Zo speelden ze al eens samen met Johnny Cash, 16 Horsepower en Throwing Muses. Om hun nieuw te verschijnen best-of cd 'SCAC 102: An Introduction for Young and Old Europe' te promoten staan ze vanavond in ‘t Beest.

In 2009 en 2010 was de band al in Middelburg te zien. Vanavond valt dus Goes ten prooi aan de alternative country en gothabilly van de Amerikanen. Frontmannen zijn de charismatische Slim Cessna en Jay Munley die naast zang ook bedreven zijn in het acteren. Staat er tijdens het ene nummer een vurige dominee op het podium, het nummer daarop volgend is het de duivel die het kwaad predikt. Al knielend op het podium of smekend tussen het publiek, de twee heren houden het concert interessant voor iedereen.

Maar naast hun toneelspel is het vooral een erg goede liveact. Vooral de uptempo songs gaan er bij het Beestpubliek in als koek. Het is druk en er wordt fanatiek gedanst op nummers waar de teksten over moord en drank gaan. Onder luid applaus volgt er nog een kleine toegift waarna het publiek zich massaal stort op de uitgebreide merch-tafel.