Het eerste wat opvalt aan deze cd, die in eigen beheer is opgenomen, is het moddervette geluid. De band is speciaal naar Frankrijk vertrokken om het album op te nemen en dat is niet voor niets geweest. Producer Didier Chesneau heeft meer dan zijn best gedaan het geheel een modern en professioneel geluid mee gegeven. Daaruit spreekt direct dat de groep meer wil dan alleen een tweede album uitbrengen. Hier hoor je grootse ambitie terug.
Vanaf opener ‘Falling Down’ is meteen duidelijk dat de band de (gothic) metal heeft losgelaten. Veel meer wordt er nu geopereerd vanuit de hoek waar ook Evanescence, We Are The Fallen en Flyleaf zich bevinden: ruig maar melodieus met meer rock- dan metalinvloeden en veel aandacht voor gelaagdheid en pakkende zang- en gitaarlijnen. De nummers zijn vooral erg compleet en bevatten veel afwisseling. Mooi in de eerste track is vooral de gelaagde gitaarpartij die zich halverwege aandringt. Het geeft het nummer net dat beetje meer. In ‘Human Vanity’ mag nieuwe drummer Renzo van Poecke zich direct bewijzen en steken vette gitaarpartijen de kop op waarin de metalachtergrond van bassist Mike Saffrie en gitarist Sasha Kondic naar voren komt.
Metalband La-Ventura heeft heel wat meegemaakt de afgelopen jaren. Ten tijde van het debuutalbum 'A New Beginning' (2008) liftte het, toen nog, vijftal slim mee op de populaire gothic metal-golf. Daarna ging de platenmaatschappij failliet, de toetsenist stapte op en als klap op de vuurpijl besloot ook mede-oprichter en drummer Erwin Polderman er mee op te houden. De band moest zich heroriënteren en deels opnieuw uitvinden. Die periode en dat proces zijn samengevat in tien groovende rocknummers met als bindende titel 'White Crow'.
‘Song For An Idiot’ is het meest radiovriendelijke nummer van de plaat. Door zangeres Carla van Huizen gekscherend de ‘La-Ventura zomerhit’ genoemd. Maar met je autoradio op elf en het raam open, rijdend langs de kust…..het zou zomaar kunnen. De track ligt in ieder geval erg lekker in het gehoor en bevat een prachtig muzikaal tussenstuk waar een subtiele synthesizer de gitaarsolo ondersteunt. Als ‘Ice Queen’ van Within Temptation het haalt waarom dit nummer dan niet?
Het is La-Ventura gelukt een evenwichtig album te maken met Van Huizen in een schitterende hoofdrol. Haar teksten zijn erg persoonlijk en verhalen over een zwarte periode in haar leven. Misschien is het daarom dat ze zoveel emotie in de nummers weet te leggen. Want zeker in ‘Drowning’ en het opvolgende ‘Time And Time Again’ komt de emotie echt uit haar tenen. Daarbij is elke noot zuiver en elke uithaal wordt zonder moeite gehaald. Mede daarin schuilt de kracht van deze cd.
Andere recensies spreken van on-Nederlands goed en over een echte doorbraak voor deze Zeeuwen. Lovende woorden die meer dan terecht zijn maar in de muziekindustrie is alles mogelijk en dat het ook mis kan gaan hoef je deze heren en dame niet vertellen. Ze zijn dan ook de nuchterheid zelve. Ambitie genoeg maar eerst zien en dan geloven. Dit is daarentegen één van de beste cd’s uit eigen beheer in tijden. Binnen het genre heeft de gevestigde orde er een geduchte concurrent bij. Een nieuwe Zeeuwse rock/metalband die internationaal de vlag kan dragen? Het zou mooi zijn.
De officiële cd-release vindt plaats op 30 maart in ’T Beest te Goes.