Roberto Tan mag het spits afbijten. De rapper uit Groningen is voor het grote publiek waarschijnlijk nog vrij onbekend, wat resulteert in een stug begin. De zaal is nog maar half gevuld en het publiek, dat over het algemeen bestaat uit mensen die waarschijnlijk nog geen alcohol mogen kopen, weet niet goed wat ze met de nummers van Tan aanmoeten. Enky Banger, Tan’s DJ, reageert hierop door een klein stukje ‘Barbie Girl’ te laten horen, wanneer Tan zegt dat hij zijn lievelingsliedje gaat doen. Hiermee weet hij de aandacht wel te trekken en de zaal komt in beweging. Met veel energie, enthousiasme en zichtbaar veel plezier sluit hij zijn optreden af.
Semi-bekend Clubtour laat uitverkocht Gebouw-T zweten
Roberto Tan, FATA en Nitty Wow warmen publiek op, Kraantje Pappie maakt karwei af
De Groningse rappers Kraantje Pappie en Roberto Tan en hun Deventerse collega’s van FATA traden vrijdagavond op in een uitverkocht Gebouw T. Samen met DJ Nitty Wow, die tussen de optredens door een aantal sterke sets draaide, trokken zij met hun Semi-bekend Clubtour naar het poppodium in Bergen op Zoom. Het resultaat: een honderdtal zwetende jongeren die de komende dagen wel wat spierpijn zullen hebben.
Tijdens de tussenset van Nitty Wow begint de zaal langzaam aan wat voller te lopen. Als Danskie (de gastheer van de tour) vraagt waar het feestje is, lijkt het publiek zich te realiseren dat het allemaal wel wat enthousiaster kan. Een perfect moment voor FATA om hun show te starten. Dit wordt echter niet gedaan met een klappende beat, maar met een rustig stukje zang en piano van vocalist- en producer Louis Bordeaux. In combinatie met het gedimde licht ontstaat er een intieme sfeer, waardoor het publiek gefocust raakt.
De piano maakt echter al snel plaats voor het betere bass-werk. De zaal lijkt losser dan bij Roberto Tan het geval was en er wordt flink gesprongen. Rappers K1 Kerbusch en Wantigga hitsen de zaal lekker op. Dit gebeurt niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk. Tijdens het nummer ‘Geile Donder’ beginnen een aantal jonge stelletjes elkaar namelijk spontaan te zoenen. Om een prima optreden af te sluiten, geeft Nexusz (Eredivisie) nog een klein gastoptreden. Geconcludeerd kan worden dat FATA zichzelf definitief op de kaart heeft gezet.
Zodra Nitty Wow de avond vervolgt met opnieuw een sterke set, hij laat op goed gemixte wijze alle hiphop-hits van de afgelopen tijd de revue passeren, weet het publiek het eigenlijk al: het voorspel is voorbij, het echte werk gaat bijna beginnen. Het grootste gedeelte van de zaal laat namelijk al de hele avond weten vooral voor Kraantje Pappie aanwezig te zijn.
Na opnieuw een aantal peptalks van Danskie wordt de intro van Kraantje’s show ingezet. Wat opvalt is dat de intro veranderd is ten opzichte van zijn laatste show die hij gaf in Zeeland. Ook het repertoire is wat aangepast. Waar bij zijn vorige shows vooral nummers van het album ‘Crane’ waren te horen, is zijn ‘nieuwe’ repertoire een goede mix van oudere nummers en nummers die wat verser van de pers zijn. Toch zijn het vooral de nummers als ‘Wat Nou Als Het Lukt’ en ‘Hoop Nu’ waar het publiek helemaal op uit zijn panty gaat. De betonnen vloer lijkt vervangen door een enorme trampoline en er wordt hier en daar zelfs ge-crowdsurft. Ook de show zelf zit goed in elkaar. Er wordt goed gebruikt gemaakt van het licht en op het scherm achter Kraan en zijn assistent Fiddox worden verschillende clipjes afgespeeld. Kraantje’s optreden kan dus gezien worden als een absoluut hoogtepunt na prima voorspel van FATA, Roberto Tan en Nitty Wow.