Nog niet zo lang geleden hebben we hem zien optreden in De Spot op een van Middelburg’s befaamdste underground events Drum & Bass In Your Face, Jahua alias Jahua Oosterveen. Deze veelbelovende DJ en producer is 24 jaar, geboren en getogen in Vlissingen, maar woont tegenwoordig in Rotterdam.
Vertel eens over je muzikale bezigheden momenteel?
In het dagelijks leven studeer ik aan de Zadkine Popacademie, momenteel zit ik het derde jaar in de richting dj/producer. Daarnaast geef ik dj workshops op basisscholen, ben ik samen met anderen bezig om een collectief voor muzikanten en kunstenaars op te zetten onder de naam Hybrid Kids en organiseer ik met Hybrid Kids het feest Hybrid. Met Hybrid willen we ons niet alleen focussen op Dubstep, maar willen we een totaalpakket van art, visuals en een brede selectie van Bassminded muziek.
Ook doe ik samen met dj Alt10, vj Gorb, de Stagiair en vele guest dj's elke donderdag tussen 20.00 en 00.00 een live dj web stream via www.wopsoundsystem.com. Guest dj's de we tot nu toe gehad hebben zijn o.a. Ruwedata, Mataklap, Beatnologic en Stanislav. De interactie tussen WOP (World Online Party) en de kijkers is echt geniaal. Dit is een filmpje wat een viewer ons heeft toegestuurd.
Hoe ben jij geinspireerd geraakt om te gaan draaien?
Ik ben ergens in 2005 begonnen met muziek maken en heb toen mijn eerste optreden als The Dude (mijn Industrial/Breakcore project) in Midgard gehad. Mijn eerste producties draaide ik met een gewone cd speler maar ik had achteraf het gevoel dat er nog wat ontbrak aan mijn show. Ik heb toen 2 CDJ's aangeschaft en ben begonnen met draaien. In datzelfde jaar kwamen ook de eerste Dubstep producties voorbij en ik ben daar mee aan de slag gegaan.
Hoe zou je jouw stijl het beste kunnen omschrijven?
Eigenzinnig, diep en groovy. Ik heb altijd een aversie gehad tegen populaire muziek, dus ik zal niet snel de hitjes draaien. Daarnaast hou ik ervan om me niet alleen te beperken tot Dubstep, in mijn sets en gooi ik af en toe een oldschool rave tune of een dikke technoplaat in mijn mix.
Je woont nu in Rotterdam, wat voor toegevoegde waarde heeft die stad voor jou op muzikaal gebied?
Rotterdam heeft een zeer grote toegevoegde waarde voor mij. De stad heeft mij echt ontwikkeld tot de muzikant die ik nu ben. Naast de dingen die ik op de Popacademie heb geleerd, is vooral het netwerk dat ik hier in Rotterdam (en omstreken) heb opgebouwd van zeer grote invloed op mijn groei als producer en dj. Ik ben bijvoorbeeld in het workshop geven beland via een medestudent waar ik een les voor in moest vallen. Alle headliners van Hybrid (Nicon, Boom Boom du Terre, Lowmax & ILL K en Suckafish P. Jones) zijn mensen die ik ontmoet heb in, of via mensen uit de stad. Het aantal optredens is flink gestegen sinds ik in Rotterdam zit. Toen ik nog in Zeeland woonde had ik misschien een paar optredens paar jaar, nu zijn dit er een paar per maand.
Ik stond onlangs in de finale van de Grote Prijs van Zuid-Holland, dit was me niet gelukt als ik nog in Vlissingen had gewoond. Hetzelfde geldt voor het opzetten van WOP Soundsystem.
Een ander groot voordeel van Rotterdam is dat het centraal ligt, je bent zo in Den Haag, Amsterdam, Utrecht of elke andere grote stad in Nederland (behalve Groningen dan).
Je komt nog regelmatig in Zeeland en onlangs moest je in de Spot draaien op Drum & Bass in your face, hoe heb je dat ervaren?
Ik vind het tof om te zien dat er de laatste jaren veel toffe feesten en initiatieven op gebied van Underground Dance muziek in Zeeland worden gestart. Ik heb dit altijd erg gemist toen ik er zelf woonde. De gasten van Drum and Bass In Your Face, Bassculture, Lowkick, InDUBudence en natuurlijk Hybrid Kids zijn goed bezig! Ik vind het altijd zeer leuk om weer terug te komen op de Zeeuwse klei en een show te doen voor mijn thuis publiek. De vibe in Zeeland is altijd erg goed, misschien zelfs wel beter dan in de Randstad. Het is broederlijker en socialer waar je in de Randstad vaker een opgefokte sfeer tegen komt.
Het optreden bij Drum and Bass in your face is me heel goed bevallen. Ik moest dan wel openen maar het publiek dat er was ging al gelijk los. Dat is mooi om te zien en dat gaf me ook een zeer tevreden gevoel over de show. Daarnaast vond ik Tiktaalik & Skrats ook zeer lekker draaien en The Qemists was zeer vet om te zien en om mee samen te spelen op één avond.
Ik heb het idee dat dubstep zich muzikaal meer ontwikkelt dan de drum & bass tegenwoordig, vind jij dat ook? Zo ja, waar ligt dat aan denk je?
Het is zeker zo dat dubstep zich flink heeft ontwikkelt de afgelopen 6 jaar en het ontwikkelt zich tegenwoordig ook wel meer dan drum and bass maar dat komt naar mijn mening omdat dubstep in verhouding tot drum and bass relatief jong is. De verbreding die dubstep nu mee maakt heeft drum and bass de afgelopen 20 jaar al doorgemaakt.
Overigens vind ik de huidige ontwikkelingen op dubstep gebied niet altijd positief. Zo heb ik echt een graf hekel aan al die 1-minute-remix dubstep hitjes die nu uit komen. We pakken een Lady Gaga of een andere MTV hit, gooien een kick op de 1, snare op de 3 en een Saw bass + LFO + Bitcrusher erop en we hebben weer een hit. Dit zorgt naar mijn mening voor een verloedering van het genre waardoor mensen een vertekend beeld krijgen van wat dubstep is. Als ik mensen bijvoorbeeld een Loefah – Jungle Infiltrator (uit 2004) laat horen dan kijken ze me soms aan met een blik van: “Is dit ook dubstep?”
Een paar jaar terug omvatte dubstep een heel breed scala aan verschillende stijlen. Tegenwoordig wordt dit in allemaal hokjes gepropt als deepstep, brostep, filthstep, future garage en weet ik veel wat voor namen ze er nog meer aangeven. Ik vind dit persoonlijk zeer jammer omdat tot een uitholling van het genre leidt.
Welke artiesten hebben jou het meest geinspireerd?
In principe heeft elke artiest waar ik ooit naar geluisterd heb me in min of meerdere mate geïnspireerd.
Er zijn er echter een aantal die grote muzikale veranderingen in mijn leven teweeg hebben gebracht. SL2 is daar 1. Dankzij de zoektocht naar het nummer On a Ragga Tip heb ik zeer veel nieuwe artiesten en muziekstijlen gevonden. Een andere grote invloed is Aphex Twin geweest, die met een zeer vernieuwde sound aankwam. Hetzelfde geldt voor Dizzee Rascal en Wiley, Slaughter Mob, Converter, Stanton Warriors, Hatcha, King Tubby, Autechre, Boards of Canada e.v.a. Dit zijn allemaal artiesten waardoor ik nieuwe stromingen in muziek heb ontdekt en waardoor ik me verder ben gaan verdiepen in genre's als rave, drum and bass, IDM, breakcore, 2step, grime, dubstep, garage e.d.
Kan je wat meer vertellen over jouw producties?
Ik ben in 2005 begonnen met het produceren van muziek. Al was het toen meer aanklooien en knopjes draaien. In die tijd was het motto: “destroy sound, to create sound” en maakte ik vooral industrial/breakcore/noise achtige beats onder de naam ‘The Dude’. In de loop der jaren is mijn sound een stuk rustiger geworden en zit er veel meer ambiance in mijn tracks. In 2007 ben begonnen met het maken van dubstep, maar pas in 2008 kwamen de eerste serieuze producties naar buiten. Ik heb toen ook besloten om een andere Alias te nemen om verwarring te voorkomen. Dit is uiteindelijk ‘Jahua’ geworden. Ik maak tegenwoordig bijna geen noisy tracks meer en ik probeer ook meer van vaste genre's en formules af te stappen. Winterkalte is hier een goed voorbeeld van. Dit is een nummer wat ik zonder voorbedacht idee heb gemaakt. Alleen met spur of the moment ingevingen. Het is ook een van mijn favoriete tracks geworden. Al blijft wel mijn liefde voor dub(step) vaak terug komen in mijn tracks.
Wat zijn jouw ambities voor de toekomst?
Meer muziek maken, meer spelen (in binnen en buitenland), dat mijn tracks gereleased worden, Hybrid Kids verder opzetten en ervoor zorgen dat het een veelzijdig collectief is dat op veel plekken toffe events organiseert met vette artwork en zeer vette dj's/liveacts en met WOP soundsystem een goed bezochte livestream neer te zetten met mensen van over heel de wereld die inloggen op onze sound.