Zerah John & the Great Escape is een nog vrij onbekende band die vorige maand in de Spot in het voorprogramma van Patrick Le Duc opdook en een verassend goed optreden op de planken legde. Onlangs verscheen de EP The Two Days Demo, met daarop drie nummers.

Zerah John & the Great Escape is een nog vrij onbekende band die vorige maand in de Spot in het voorprogramma van Patrick Le Duc opdook en een verassend goed optreden op de planken legde. Onlangs verscheen de EP The Two Days Demo, met daarop drie nummers. Als deze EP inderdaad, zoals de titel doet vermoeden, in twee dagen is opgenomen zegt dat tenminste twee dingen over Zerah John zijn kompanen: ze kunnen verdomd spelen en ze hebben en verdomd goede producer.

The Great Escape is een project rondom Zerah John en is niet van de ene na de andere dag tot stand gekomen: met Herbie Spa, Job de Keijzer, Ralph Toorop en David Westveer heeft het viertal een indrukwekkende staat van dienst en veel studio- en bandervaring. En dat is te horen aan de drie nummers die als debuut zijn uitgebracht. Wat meteen opvalt is de magnifieke produktie. Een gelaagde sound met een weids gebaar.Vanaf het openingsnummer What’s The Point wordt een muzikaal tapijt uitgerold dat evenwichtig en volwassen klinkt. Indierock met een dramatisch en theatraal karakter.

Zerah John heeft een lekkere rockstem die goed overeind blijft tussen wall-of-sound die rondom hem wordt opgetrokken. Hier is een band aan het werk die de rode loper van de popwereld betreedt per limousine. Het gevolg van deze weinig ontspannende aanpak is wel dat de muziek hier en daar gezwollen overkomt. Af en toe wat weglaten of een beetje buiten de lijntjes kleuren zou de nummers iets meer verassing en wellicht diepgang geven. Met deze EP maakt Zerah John en the Great Escape duidelijk waar de ambitie ligt: in het stadion. En dat klinkt lulliger dan het is, want met een beetje brutale ambitie is niks mis en de band laat in deze korte kennismaking horen dat er veel potentie inzit. Kortom, The Two Days Demo is een geslaagde EP die smaakt naar meer.