De Zeeuwse band GoFish is op zaterdag 2 oktober te zien op onze eerste Club 3voor12/Zeeland van dit seizoen, in Brogum, Zierikzee. Wij vroegen hen naar hun pareltjes op muziekgebied. Gitarist Leo Verbeek en zangeres Pam Blikman geven antwoord:
Wat is de beste band/artiest op dit moment?
Leo: Deftones; echte trendzetters die hebben bewezen dat ze de tand des tijd kunnen overleven door zichzelf altijd weer opnieuw uit te vinden, ze brengen iedere keer weer het beste album dat ze tot dusverre hebben gemaakt uit. Dat vind ik een prestatie die zijn gelijke niet kent.
Pam: Ook voor mij zijn dat de Deftones, de Deftones zijn al jaren samen en presenteren het keer op keer om geweldige platen uit te brengen. Ik kan alle platen van voor tot achter dromen en ik heb mijzelf ten doel gesteld om naar elk optreden dat Deftones in Nederland geven toe te gaan. Die gasten zijn niet alleen op plaat geweldig, maar hebben daarnaast ook nog eens hele vette live shows. Voor mij zijn ze een echte inspiratiebron.
Wat is de beste Zeeuwse band/artiest op dit moment?
Wat is de beste Zeeuwse band/artiest op dit moment?
Leo: Vincent de bell AKA Pop Zavs fff. Dit is een van origine zeeuwse singer song writer die tegenwoordig ook met band optreed, luister allemaal naar het nummer nothing’s return op youtube. Ondanks het feit dat hij tegenwoordig vanuit utrecht opereert heeft ook hij zijn wortels in de zeeuwsche klei.
Pam: Persoonlijk is er op dit moment niet echt een Zeeuwse band die ik kan aanwijzen als “beste Zeeuwse band”. Er is niet echt een Zeeuwse act waar ik warm voor loop. Uiteraard is en blijft Blof het meest succesvolle Zeeuwse exportproduct ooit, en hoewel ik zelf niet altijd even warmloop voor hun muziek ben ik stiekem wel altijd eventjes trots als ik ergens in Nederland “Hier aan de kust” hoor.
Wat was je eerste muzikale liefde? En waarom?
Leo: Oud werk van The Rolling Stones. Mijn vader draaide dat in de auto. Je moet je voorstellen dat op kant A the best of Queen stond en op kant B After Math van de Stones. En Queen vond ik vreselijk, zo gepolijst en geforceerd perfect. Dit in tegenstelling tot The Stones die toen nog zo rauw en hard waren, en dat vond ik geweldig.
Pam: Ok, off the record, zouden dat de Spice Girls moeten zijn. Daar was ik toch wel zo’n ongelofelijke fan van. Maar goed toen was ik nog klein, dus laten we dat maar niet meetellen. Mijn liefde voor alternatieve muziek is pas hierna gekomen. Met muziek van Silverchair, Deftones en Placebo. Deze bands waren mijn eerste aanraking met de alternatieve muziek en zijn bands die ook echt een speciaal plekje hebben. Met name Neon Ballroom van Silverchair, ik weet niet hoe vaak ik die plaat gedraaid heb toen ik 15 was.
Wat is het beste nummer aller tijden? En waarom?
Leo: Only in dreams van Weezer. Dat nummer heeft werkelijk alles in zich, het is lief, vreselijk poppy, het blijft weken in je hoofd hangen, het knalt en heeft de mooiste opbouw ooit gemaakt. Ondanks dat Weezer altijd vrij eenvoudige nummers maakt is dit nummer ook muzikaal zeer interessant en verrassend. Ze durven af te stappen van beproefde recepten en durven het aan om een nummer van een minuut of acht volledig te baseren op 1 basloop om vervolgens in een algehele solo te belanden waarin iedere muzikant tegelijk soleert. Dit zijn veel teveel woorden om te zeggen dat het een geweldig nummer is.
Pam: Eén nummer noemen vind ik echt heel erg moeilijk, maar als ik er dan toch eentje moet kiezen dan ga ik voor Felicitacion van Dub Trio. Dat vind ik verreweg één van de beste nummers ooit gemaakt. Het heeft een geweldige opbouw die maar duurt en duurt, daar hou ik van. Het is een nummer dat mij raakt. Ik vind het zo gaaf hoe het nummer is opgebouwd met een begin en einde die totaal anders zijn als het middenstuk. Bijzonder is ook dat het je grijpt van begin tot eind, maar dat er in het hele nummer geen zang te bekennen is. Feitelijk heeft Dub Trio ook helemaal geen zanger. Maar ze weten te boeien, ook live.
Leo: Only in dreams van Weezer. Dat nummer heeft werkelijk alles in zich, het is lief, vreselijk poppy, het blijft weken in je hoofd hangen, het knalt en heeft de mooiste opbouw ooit gemaakt. Ondanks dat Weezer altijd vrij eenvoudige nummers maakt is dit nummer ook muzikaal zeer interessant en verrassend. Ze durven af te stappen van beproefde recepten en durven het aan om een nummer van een minuut of acht volledig te baseren op 1 basloop om vervolgens in een algehele solo te belanden waarin iedere muzikant tegelijk soleert. Dit zijn veel teveel woorden om te zeggen dat het een geweldig nummer is.
Pam: Eén nummer noemen vind ik echt heel erg moeilijk, maar als ik er dan toch eentje moet kiezen dan ga ik voor Felicitacion van Dub Trio. Dat vind ik verreweg één van de beste nummers ooit gemaakt. Het heeft een geweldige opbouw die maar duurt en duurt, daar hou ik van. Het is een nummer dat mij raakt. Ik vind het zo gaaf hoe het nummer is opgebouwd met een begin en einde die totaal anders zijn als het middenstuk. Bijzonder is ook dat het je grijpt van begin tot eind, maar dat er in het hele nummer geen zang te bekennen is. Feitelijk heeft Dub Trio ook helemaal geen zanger. Maar ze weten te boeien, ook live.
Wat is het meest memorabele moment uit je muzikale carrière tot nu toe?
Leo: Dat zijn er eigenlijk twee, namelijk de eerste keer dat Swen met ons ging mee drummen na een periode waarin wij als nog te realiseren band een aantal drummers hadden “uitgeprobeerd”. Geen van de drummers die met ons hadden meegespeeld was in staat om onze muziek voort te stuwen en bij swen was iedere klap gelijk raak en dat was zo’n heerlijk moment. Het tweede moment is dat Danny voor het eerst de bas oppikte om met ons mee te spelen. Al na drie seconde speelde hij mijn tweede gitaar partij die pas in het tweede deel van dat nummer aan bod kwam, dat vond ik echt magisch en was daarmee ook gelijk het ultieme bewijs dat we de juiste persoon gevonden hadden.
Leo: Dat zijn er eigenlijk twee, namelijk de eerste keer dat Swen met ons ging mee drummen na een periode waarin wij als nog te realiseren band een aantal drummers hadden “uitgeprobeerd”. Geen van de drummers die met ons hadden meegespeeld was in staat om onze muziek voort te stuwen en bij swen was iedere klap gelijk raak en dat was zo’n heerlijk moment. Het tweede moment is dat Danny voor het eerst de bas oppikte om met ons mee te spelen. Al na drie seconde speelde hij mijn tweede gitaar partij die pas in het tweede deel van dat nummer aan bod kwam, dat vond ik echt magisch en was daarmee ook gelijk het ultieme bewijs dat we de juiste persoon gevonden hadden.
Pam: Ons optreden in de finale van de Regioruis in Brogum. We zijn die avond tweede geworden, maar dat was echt een hele gave ervaring. De zaal was van voor tot achter afgeladen en het publiek ging werkelijk waar helemaal uit zijn dak. Het was een hele leuke en bijzondere avond, vooral ook omdat we toen nog helemaal niet veel hadden opgetreden en eigenlijk niet heel goed wisten wat ons nu overkwam. Uiteindelijk zijn er nog veel meer hele mooie momenten geweest hoor in de afgelopen drie jaar, maar dit was wel één van de mooiste.