Eén van de tien acts op het Avonduren festival, aankomende zondag, is Koen van Bommel, voormalig Middelburger. Onder de naam De Tuinen maakt hij kosmische ambient collages van achter zijn laptop, een muzikale ruimtereis dat door hemzelf als “tuinwave” wordt omschreven. Daar moet 3voor12/Zeeland natuurlijk meer van weten, dus nodigden we Koen uit voor een interview. Vanwege het herfstweer helaas niet in een tuin, maar in een warm café in het hart van onze hoofdstad.
Wie is De Tuinen, en wat doe je in het dagelijks leven?
“De Tuinen ben ik, Koen van Bommel. En ik studeer journalistiek in Tilburg.”
Nog niet zo lang geleden verscheen je tweede release op het internet, eenvoudig II genaamd. Je geeft onder meer “tuinwave” als omschrijving mee. Kun je dat eens uitleggen?
“Met de term tuinwave probeer ik alleen maar de luisteraar een zetje in een bepaalde richting te geven. Vroeger verzonnen de platenlabels of de pers allerlei omschrijvingen en genres om de muziek in een bepaald hokje te plaatsen. Ik doe dat zelf. Vooralsnog is De Tuinen geloof ik de enige act dat tuinwave maakt, maar ik heb het idee dat de luisteraars wel een beeld kunnen vormen waar het om draait. Zo werkt dat ook met het artwork en dergelijke. De Tuinen II krijgt binnenkort een fysieke release op Haunted Cassette Tapes, met verschillende hoesjes. Ik zet zogezegd een hapklare brok klaar.”
Ben je iemand die graag tuiniert? Of zit er een of ander botanisch concept achter De Tuinen?
“Nee, absoluut niet. De naam is ontstaan uit het feit dat de landelijke keten van gezondheidswinkels De Tuinen van die goedkope new age cd’s verkoopt. Het idee was om er een aantal aan te schaffen en deze te bewerken. Van zoiets onhips iets hips maken, dat was de achterliggende gedachte.”
Welke artiesten zijn een inspiratie (geweest) voor De Tuinen?
“Bij een optreden van Oneohtrix Point Never werd ik pas echt enthousiast over het concept. Ik meende duidelijk die new age sfeer die de cd’s in de winkels van De Tuinen uitdragen, te herkennen. Maar dan beter. Ik wilde na die show de muziek van De Tuinen “tuinhouse” noemen, wat later dus “tuinwave” is geworden. Een andere inspiratiebron is The Disintegration Loops van William Basinski. Die 4-cd set heeft veel indruk gemaakt. Het is het summum van hypnagogic pop: één enkele loop dat minuut na minuut langzaam afbrokkelt. Het levert een waanzinnige luisterervaring op. Ik ben als muzikant niet goed genoeg om dat te evenaren, maar dat afbrokkelen van geluiden is absoluut een voorbeeld. Ik houd er van om met muziek in slaap te vallen, en ik probeer dan ook een sfeer te creëren om bij weg te dromen.”
Je vertelde zojuist dat De Tuinen deel 2 een fysieke release zal krijgen. Hoe zit dat met de eerste release?
“Ik vind hem zelf niet goed genoeg om deze uit te brengen op bijvoorbeeld cdr. Die tracks zijn op mijn laptop gemaakt toen dat ding niet helemaal in orde was. De opnamekwaliteit is daarom niet echt goed te noemen.”
Haunted Cassette Tapes gaat dus je tweede album uitbrengen. Het gerucht gaat dat jij en je huisgenoot iets met dit label en tevens dj duo te maken hebben?
“Ik weet van niets. Voor zover ik weet is Haunted Cassette Tapes een internationaal label dat wordt beheerd door een Duitser en een Nederlander. Ik ben als artiest getekend op dat label, en ze zijn geloof ik van plan ook van andere artiesten albums uit te brengen.”
Haunted Cassette Tapes lijkt zich te specialiseren in Witch House, een relatief nieuw hip genre. Is De Tuinen hierin een buitenstaander op het label?
“Als je goed kijkt zie je ook driehoekjes (een kenmerk van Witch House, red.) op de albumhoes. Verder zie ik De Tuinen niet als Witch House.”
Je hebt al eerder een huiskameroptreden gegeven in Middelburg, maar verder bereikt je muziek vooral publiek via internet. Wat is voor jou het verschil tussen live en thuis?
“Dat huiskameroptreden ging wel goed. Vooral omdat het eigenlijk weinig verschilde van hoe ik thuis muziek maak. Thuis heb ik ook een kleedje met apparatuur erop, dat ik soms ter plekke bewerk, en soms achteraf. Live neem ik vooral muziek van te voren op. Ik ben geen goede muzikant, dus als ik ga improviseren wordt niemand daar vrolijk van denk ik. Wat dat betreft loop ik liever geen risico.”
Wat vind je van Avonduren?
“Ik vind het, net als de espressobar zelf, een mooi concept. Ik ben er al eens bij geweest en de ruimte is prachtig. Dat is wat mij betreft al de helft van een optreden. Het ademt gezelligheid en sfeer, in tegenstelling tot een grote kille zaal. Het publiek staat zo veel dichter bij de artiesten. Van mij mag er ook meer elektronische muziek geprogrammeerd worden. Alleen onversterkte optredens maakt het concept onnodig beperkt.”
Wat kunnen we verwachten van je show op het festival? Ik heb uit betrouwbare bron vernomen (inmiddels bevestigd) dat je misschien in De Vleeshal zult optreden…
“Ik heb voor het Avonduren festival een speciale compositie geschreven. Die moet ik nog wel wat bijschaven, maar voor de rest heb ik er veel zin in. In de Vleeshal optreden zou echt heel gaaf zijn, de extra galm zal een waanzinnig effect teweeg brengen. Ik ben van plan het optreden op te nemen en iedere bezoeker een downloadcode mee te geven, zodat men ook nog na kan genieten. Uiteraard neem ik ook m’n cd mee voor de liefhebbers.”
Je hebt ook optredens gedaan als dj Sir Winston Churchill. Is die met de geboorte van De Tuinen dan dood verklaard?
“Dj Sir Winston was bedoeld voor de lol, voor een keer op een feestje bij iemand thuis. Dat soort dingen moet je niet te lang in blijven hangen.”
Ik mag hopen dat de toekomst van de Tuinen er rooskleuriger uitziet...
“Ik weet van te voren nooit hoe en wat, dat is altijd een verrassing. De toekomst is wat dat betreft dus onzeker. De Tuinen is wel mijn eerste act waar ik echt hard aan werk. Ik heb al m’n opname apparatuur naar Middelburg gesleept. ’s Nachts luister ik achter het huis naar de wisselwerking van alle natuurlijke geluiden en maak daar opnames van. Die probeer ik dan op elektronische wijze na te bootsen. De Tuinen bevat dan ook een hoop eigen opnames van buiten, maar ik vind het vervelend als geluiden te herkenbaar zijn. Ik verstop ze daarom diep in de muziek. Zo heb ik op het album onder andere het geluid van het windorgel in Vlissingen gebruikt en zijn er opnames gemaakt in de duinen bij Dishoek. Een pieptoon van een windmeter bijvoorbeeld, vormt een akkoord in één van de tracks. Ik zal wanneer De Tuinen aan zijn einde komt wel weer wat nieuws met muziek gaan doen, ook na mijn studie. Ik zou niet weten wat ik anders moet doen.”
Luisteren naar De Tuinen geeft dus het innerlijk en uiterlijk een natuurlijke verfrissing, maar blijft net als Haunted Cassette Tapes toch een beetje een mysterie. Mysteries die enkel alleen zullen opgelost worden door de gelukkigen die een kaartje hebben voor het Avonduren festival aanstaande zondag, waar ook Haunted Cassette Tapes een dj set zal weggeven. Meer beschouwingen over de andere artiesten lees je hier.
Aan tafel met De Tuinen
De groenste act op het Avonduren festival
Het Avonduren festival aanstaande zondag bevat een keur aan nationale en internationale artiesten. Muzikanten met Middelburgse roots wordt echter niet over het hoofd gezien. Sterker nog, ze worden onderworpen aan een interview. Aan het woord is Koen van Bommel, oftewel De Tuinen.