Ontspannen met de Fremdvibes EP van Says Who? en DJ Vindictiv

Sfeervolle instrumentale tracks van twee Middelburgse producers

Tekst: Jos Rouw ,

Het nieuwe label Fremdtunes laat van zich horen met de Fremdvibes EP, een online weggevertje. Says Who? en DJ Vindictiv nemen je mee op een muzikale wandeling langs koffie, sneeuw en krakende LP’s.

“Heb jij ook die tracks met Chris (a.k.a. Vindictiv) in elkaar gezet? Dan heb ik erg goede dingen van je gehoord...” aldus DJ Juggernaut Mace, afgelopen februari op de MySpace van Says Who?. Wellicht was dat de aanleiding van iets moois. Een paar maanden later verscheen namelijk het werk van Says Who? en DJ Vindictiv op Fremdtunes, het nieuwe label van Mace en Optimus.

Als OptiMace zijn deze twee DJ’s/producers al bekend bij menig liefhebber van sfeervolle composities met (onder andere) hiphop en jazz als basis. Samen met DJ Vindictiv en gastmuzikanten vormen ze Fremdkunst, waarmee ze eveneens garant staan voor een muzikaal avontuur. Nu is er met hun label Fremdtunes een centrale uitlaatklep voor deze bijzondere stijl. Originele instrumentale samensmeltingen die je in Nederland niet of nauwelijks aantreft.

Op hun site www.fremdtunes.com laten de heren van Fremdtunes weten dat zij zich concentreren op onvoorspelbare, soms grensoverschrijdende producer-based muziek. Wie een voorliefde koestert voor hiphop, jazz, turntablism, funk, electro en/of triphop doet er goed aan het label in de gaten te houden. Het eerste signaal dat Fremdtunes afgeeft, is de Fremdvibes EP.

Was je er al van op de hoogte, dan heb je er al van genoten. Op SoundCloud kun je het resultaat van de samenwerking tussen DJ Vindictiv en Says Who? beluisteren en downloaden.

Met een toonaangevende baslijn in openingsnummer Autumn neemt de EP je mee op een rustige stadswandeling. Zo eentje op een koude grijze dag, met af en toe de zon die doorbreekt. Een verfrissende tocht die wordt voorgezet in Coffee en via Vibin’ part 1 (met een meeslepende bijdrage van de Britse trompettiste Vicky Flint) en part 2 belandt bij het funky Snow. Voor het eerst op deze EP neemt Vindictiv naast de cuts en extra sounds ook de beat voor zijn rekening en neemt de wandeling toe in tempo. Daarna is er tijd om achterover te leunen op een bankje in het park tijdens het melodieuze New as today. Een punt waarop hiphop en jazz prachtig samenkomen. Gitarist Shycop is hierbij van toegevoegde waarde. Een opleving van het overweldigende Jacob brengt de wandeling tot een energiek einde.

Knap is dat Says Who? en DJ Vindictiv voor de nodige afwisseling zorgen, onder andere met behulp van gesproken fragmenten, zonder de ontspannen sfeer te verstoren. Het geheel heeft het authentieke gevoel van een stoffige collectie krakende LP’s, maar kent tegelijk de dynamiek van het hedendaagse leven. De digitale wereld doet grenzen vervagen, ook in muziekstromingen. Says Who? en Vindictiv spelen hier heel goed op in. Eersteklas instrumentale muziek.