Van alleen aan de piano naar een zinderende elektronische synthpopshow met band: CHARLOT laat op een vrijdagavond in een uitverkochte EKKO de uitersten van haar muziek zien. In de één uur durende show vullen zij en haar band haar nachtelijke synthpop aan met flinke bassen en elektronica om de nummers uit te bouwen tot een waar spektakel.

Met alleen een piano en een spotlight begint CHARLOT, de muzikale alias van de Utrechtse Lotte Mulder, afgelopen vrijdag haar uitverkochte show in EKKO. Ze speelt de onlangs uitgekomen single ‘Kaleidoscope’, een kalm en indringend nummer. Voor even laat Mulder zien dat haar muziek ook betoverend is met één instrument en één lamp – maar daar blijft het niet bij. Onder flikkerende lichten komt de hele band het podium op, en met een diepe bas en opbouwende synths verruilt ze de intimiteit van het eerste nummer voor een show met veel meer spektakel.

Met haar gelaagde en duistere elektronische synthpop en haar dromerige stem heeft CHARLOT een gouden combinatie te pakken. Na upbeat debuutsingle ‘Better When It’s Dark’ in 2020 ging het snel. Er volgden 2 EP’s, meetouren als het voorprogramma van Froukje èn Wende, en ondertussen speelde ze zelf denderende shows op onder andere Popronde en Into The Great Wide Open. Met een fantastisch ontvangen show op showcasefestival Eurosonic Noorderslag en een boeking op Lowlands op zak beloofde deze show heel wat te worden. 

Het is dan ook stampvol in EKKO – ook bij het dromerige voorprogramma Hana Fatur zijn er al flink veel mensen in de zaal. Bij het eerste pianonummer staat het publiek nog vol aandacht te luisteren, maar meteen wanneer de show losbarst, beginnen mensen te dansen. Tegen het einde van de show krijgt ze tijdens het uitbundige applaus zelfs een bh het podium op gegooid, als een echte popster betaamt.

Dat CHARLOT een steengoede show zal neerzetten, blijkt al in het eerste kwartier. De instrumentale overgangen tussen nummers zijn dromerig en lichtelijk unsettling; een perfecte combinatie voor haar muziek. Mulder neemt de tijd met haar nummers: om ze muzikaal in te leiden, uit te bouwen en tot een hoogtepunt te brengen. Ook geeft ze haar bandleden volop de mogelijkheid om hun muzikaliteit te laten zien; zo is de gitaarsolo net voor de drop in het karakteristieke upbeat popnummer ‘Caged Birds’ een fantastische aanvulling op de studioversie.

“We zijn uitverkocht!” roept ze tussen de nummers door. Het lijkt haar heel af en toe wat te overdonderen, ook wanneer het publiek bij een-na-laatste nummer ‘Better When It’s Dark’ vanaf de eerste zin alles meezingt. Dit al heel gelaagde duistere synthpopnummer wordt aangevuld met extra opbouwende synths, stevige bassen en elektronische accenten uit de dancehoek. Mulder en haar band toveren dit nummer om tot een serieus uitgewerkt dancenummer om daarna weer terug te keren naar haar dromerige synths en engelachtige stem. Met een nieuw nummer als echte afsluiter eindigt ze haar show op een hoogtepunt met deze twee synthpop-dance bangers, die ze nauwgezet weet op te bouwen. Geen toegift, helaas. In plaats daarvan baant CHARLOT zich direct na de show een weg naar de merchtafel, om met iedereen in de inmiddels gevormde lange rij een praatje te maken en op de foto te gaan. En dan maakt ze ook de perfecte muziek om te luisteren op de nachtelijk fietstocht naar huis. 

Gezien: CHARLOT, vrijdag 15 maart 2024 @ EKKO